Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 1 February 2016

Persediaan Sebelum Memulakan Perjalanan di Hooker Valley

Di bawah saya kongsikan sedikit tips sebagai persediaan kepada anda yang berhasrat untuk menjelajah laluan Hooker Valley:


  • Laluan di Hooker Valley ini bermula dari tapak perkhemahan di White Horse Hill. Anda boleh berjalan kaki ke tapak perkhemahan ini dari Aoraki Mount Cook Village tetapi ianya mengambil masa sekitar 30-40 minit sehala. Kami sekeluarga memilih untuk berkereta ke sana kerana ianya menjimatkan masa dan kaki tidaklah terlalu lelah untuk berjalan nanti. Selain itu kami juga ingin menyimpan tenaga untuk menikmati pengalaman yang menyeronokkan di sepanjang laluan seterusnya. 
  • Cuaca di sini berubah secara mendadak. Kami mengalaminya sendiri. Ketika kami memulakan perjalanan ianya mendung sahaja. Di pertengahan jalan pula tiba-tiba matahari terik sekali. Mahu sahaja kami buka jacket dan beanies namun kami batalkan hasrat kerana angin yang bertiup tetap menyejukkan badan. Jika anda ingin membuat penjelajahan hingga ke penghujung laluan, anda perlu bersedia dengan segala keadaan. Sekiranya anda datang pada hari yang lembap, mendung dan berangin pastikan ada jacket, sarung tangan dan beanies bersama kerana boleh jadi sejuk beku kita dibuatnya di sini.
  • Jangan lupa bawa bersama sedikit juadah. Sedikit snacks dan air sudah mencukupi.
  • Terdapat satu kawasan tapak perkhemahan, tempat berteduh yang mempunyai meja, sinki dan tandas di permulaan laluan Hooker Valley. 
  • Laluan yang anda akan lalui adalah laluan yang sama untuk pergi balik. Pastikan anda dapat mengingatkan kembali setiap langkah yang anda telah tempuhi di trek Hooker Valley. Mustahil anda akan sesat sekiranya anda tidak keluar dari landasan laluan yang telah dibuat.
  • Sekiranya anda ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang laluan di Hooker Valley, di sini saya ada buat coretan dari pengalaman lepas.

No comments: