Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 12 February 2016

Jangan Sampai Disaman Ketika di Melbourne

Jika sekiranya anda berkunjung ke Melbourne dan berhajat untuk menggunakan khidmat tram dan tren untuk ronda-ronda di sekitar Melbourne Metropolitan, saya nasihatkan anda supaya berhati-hati. Ini kerana mulai 10hb Ogos 2014, Public Transport Victoria (PTV) telah menguatkuasakan On-the-Spot Penalty Fare. 

Jangan cuba-cuba nak cari pasal ya dengan naik kemudahan-kemudahan pengangkutan tersebut tanpa punya kad Myki. Pastikan kad Myki anda cukup bakinya dan disentuh ketika anda menaiki trem/train/bas dan selepas menggunakan perkhidmatan ("touch on" dan "touch off"). 

Saban hari ketika saya di sana saya dapat saksikan penguatkuasa makin 'galak' buat pemeriksaan ke atas pengguna perkhidmatan pengangkutan ini. Walaupun penguatkuasaan dan makluman giat dijalankan oleh PTV, namun masih ada juga pengguna yang 'berdegil'. Mereka nak naik 'free' jugak. Akhirnya dapat 'habuan' dari penguatkuasa. 

Penguatkuasa juga makin bijak. Mereka kini hanya berpakaian preman dan secara tiba-tiba akan mengeluarkan dan menunjukkan lencana kuasa kepada pengguna yang mereka syaki tidak 'touch on' ketika naik. Kalau dah terkena, bukanlah murah samannya... kena bayar AU$75 (RM225) on-the-spot. Hanya kad debit atau kredit saja diterima untuk pembayaran dan tiada tunai yang mereka terima. Lebih parahnya lagi apabila penguatkuasa-penguatkuasa ini langsung tidak mahu mendengar dan melayan sebarang rayuan. Merayu la macam mana sekalipun, tak akan dilayan punya. Walaupun kesalahan yang dilakukan itu adalah kesalahan yang pertama... bayar tetap kena bayar! Jika pesalah tidak mahu/mampu untuk membayar on-the-spot, maka tunggu sahajalah 'surat cinta' yang bernilai $212 dihantar ke alamat masing-masing.

Harapnya tidak adalah rakyat Malaysia yang jadi 'mangsa' saman seterusnya...

No comments: