Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 23 February 2016

Keyakinan Diri di Air: Jangan Panik!

Anak-anak telah saya persiapkan serba sedikit dengan kemahiran berenang. Jika sekiranya situasi seperti klip video di bawah berlaku mungkin mereka pun akan panik sebegini. 

Kenapa situasi panik ini berlaku ya? Jawapannya kerana mereka biasa di zon yang selesa tanpa diuji di 'alam sebenar'. Mereka biasa berenang bebas di kolam renang dan kalau dicampakkan ke laut dan tasik pun, jaket keselamatan sentiasa di badan. 

Namun lihatlah pula bagaimana pengalaman menjadi guru terbaik untuk anak bajau laut di Sabah ini. Walaupun beliau hanya anak gadis seperti anak-anak kita, namun beliau amat tenang sekali dengan situasi cemas sampan yang dipenuhi air laut. Pengalaman yang beliau perolehi semenjak dari kecil telah membantu kejayaannya untuk mengapungkan semula sampan yang dipenuhi air dari terus karam dan seterusnya menyelamatkan mangsa-mangsa lain untuk kembali naik ke atas sampan.

Berdasarkan video klip ini saya ingin menyampaikan pesanan kepada adik-adik yang berada di menara gading. Jangan kita asyik berbangga dengan teori di bilik kuliah semata-mata. Tidak akan ada maknanya tanpa dicari pengalaman di 'dunia sebenar' sebagai nilai tambah. Keluarlah dan terus mencari... Kalau tidak anda akan terus ketinggalan!


No comments: