Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 4 January 2008

Kawan Baru

Setiap hari ada saja kawan baru yang akan saya temui.

Di Melbourne tempohari, saya dipertemukan oleh Allah subhanahu wata'ala dengan Mejar Khairuddin(MINDEF), Ruzman (Swinburne University of Technology), Fazli a.k.a Oli (RMIT University) dan Ustaz Nushi (Melbourne University). Mereka semuanya baik-baik dan ramah.


Mejar Khairuddin saya temui ketika berkunjung ke rumah Dr Ali. Isterinya dan anak-anak baru sahaja pulang ke tanahair. Beliau juga akan pulang ke tanahair pada 26 Januari 2008 setelah beberapa tahun bertugas di Australia. Mejar juga sangat bermurah hati menghantar saya dan Qobain ke Dewan Malaysia dari rumah Dr Ali. Keesokan harinya pula beliau juga telah sudi menghantar saya dari Queen Victoria Market ke Southern Cross Station. Jasa beliau hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya.

Ruzman saya temui ketika menginap di Dewan Malaysia Melbourne. Beliau seorang yang mudah mesra. Kini sedang menuntut di peringkat sarjana di Swinburne University of Technology dalam bidang Network System. Beliau ini sangat mengemari aktiviti rekreasi terutama sekali selam skuba. Telah melakukan 20 jam selaman di Great Barrier Reef sepanjang berada di Australia. Melakukan terjunan bungee [bungy jumping] di Queenstown New Zealand. Banyak lagi aktiviti lasak lain yang telah beliau lakukan walaupun baru 10 bulan berada di Australia.

Ustaz Nushi dan Oli saya temui ketika sedang menjamah makan tengahari di Restoran Lazzat di Melbourne. Ustaz Nushi yang bertugas di UIA kini sedang menuntut pada peringkat PhD di Melbourne University. Beliau juga melakukan kerja sambilan sebagai tukang masak di Restoran Lazzat [kepunyaan orang Singapura, semestinya halal dan lazat]. Selain itu beliau juga mengajar kelas fardu ain kepada masyarakat di sini. Bertuahnya bertemu Ustaz muda ini.

Oli pula baru sahaja beberapa bulan sampai ke Melbourne. Beliau bertugas di UTM Skudai dan kini menuntut di peringkat PhD dalam bidang kejuruteraan elektrikal di RMIT University City Campus. Sudah berkeluarga dan mempunyai seorang cahayamata berumur setahun lebih. Sengaja saya melontarkan soalan tentang RMIT untuk menguji beliau. Soalan saya, "Kenapa ya bangunan RMIT ni buruk semacam ja?...universiti kat Malaysia punya bangunan lagi cantik-cantik'. Sesungguhnya Oli begitu setia [loyal]dengan universiti yang baru beberapa bulan beliau sertai ini. Oli dengan tenang menjawab,"Syam... yang nak belajarnya kita, bukannya bangunan...walaupun buruk tapi mereka mempunyai pakar-pakar dalam bidang masing-masing". Hebat jawapan Oli. Dalam masa beberapa minit sahaja berkenalan, kami menjadi sahabat yang baik dan banyak berkongsi pengalaman.


Seterusnya Ruzman dan Oli menemani saya untuk ke Queen Victoria Market untuk membeli buah tangan yang dipesan oleh Liza dan anak-anak. Sesungguhnya pertemuan yang singkat dengan rakan-rakan baru daripada Malaysia di Melbourne telah menambahkan lagi koleksi saudara seagama yang baik-baik. Semoga persahabatan yang baru disemai ini dapat diteruskan lagi apabila berada di Malaysia nanti. Amin... ya rabal'alamin.

2 comments:

Anonymous said...

Seronok dapat berjalan-jalan menemani saudara Hisyam di Queen Victoria Market! tak lupa juga kenangan 2 kali ke restoran Lazzat sebelum dan selepas shopping! hahaha!! anyway hopefully dapat jumpa balik lepas ni di Malaysia! :-)

hisyamchemat said...

Terima kasih Ruzman,
Jasa anda tak akan saya lupakan. Jumpa nanti di tanahair. Selamat menamatkan pengajian.Amin