Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 4 January 2008

Khutbah Terakhir

Hari Jumaat menjelma. Mamoun [Imam 1] dari Jordan baru sahaja 3 minggu pulang ke tanahairnya. Beliau tidak akan kembali ke Bendigo kerana mendapat pekerjaan yang jauh lebih baik di negara asalnya. Sultan [Imam 2] pula pulang ke Arab Saudi 2 bulan lepas kerana cuti semester dan beliau juga akan melangsungkan perkahwinan pertengahan bulan Januari nanti. Beliau akan pulang pada penghujung bulan Februari nanti bersama isteri tersayang. Maka hari ini tiadalah lagi imam yang boleh ‘diharapkan’ di surau La Trobe University, Bendigo.

Tak ada rotan, akar pun berguna [no rattans, roots will do]. Oleh kerana tiada pilihan lain sayalah kena bersedia untuk menjadi khatib dan mengimami solat Jumaat pada hari ini. Awal-awal pagi lagi saya mula bersedia dengan topik yang dirasakan bersesuaian untuk dikhutbahkan pada hari ini.

Topiknya Appreciating Other Cultures [Menghargai Budaya Lain]. Ianya menyentuh tentang hikmah Allah subhanahu wata’ala mencipta manusia berbangsa-bangsa dengan pelbagai budaya, dan penciptaan manusia mengikut pelbagai kepercayaan dan agama. Antara tujuan penciptaan manusia sebegitu adalah kerana Allah s.w.t mengkehendaki agar kita saling kenal mengenal, dan belajar antara satu sama lain. Selain itu juga Allah s.w.t. mengkehendaki agar kita dapat menghakis sifat takabur dan sombong di dalam diri kita. Teks khutbah tersebut saya muat-turun daripada siri khutbah Majlis Ugama Islam Singapura [kerana berbahasa Inggeris].


Solat Jumaat di sini kebiasaannya bermula pada pukul 1.30 petang. Menjelang jam 1.45 petang, hanya 4 orang sahaja yang menghadirkan diri. Maka kami berempat bersolat Zohor dengan saya menjadi imamnya. Maka tidak kesampaianlah hajat saya untuk menyampaikan khutbah yang terakhir di Bendigo sebelum pulang ke tanahair. Sesungguhnya, kita hanya mampu merancang, Allah s.w.t jualah yang menentukan segalanya. Semoga surau La Trobe University, Bendigo akan dimakmurkan lagi dengan kehadiran lebih ramai penuntut-penuntut yang akan mendaftar tidak lama lagi. Amin.

2 comments:

yazilahyazir said...

assalamualaikum en. hisyam

great blog and really nice one. sometime, being away from our country, make us do things that we never do or never imagine that we can do back in our state. like what u did in bendigo. i'm sure u'll never get the chance to read the khutbah at malaysia and when u're there at bendigo, u're quite good at it, rite

hisyamchemat said...

Terima kasih Yazilah