Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 21 February 2008

Apa Dah Jadi...


Saya pun tak tahu apa yang tak kena. Sejak dua minggu kebelakangan ni Kamil [anak bongsu] sering ja meragam dan menangis bila nak dihantar ke taman asuhan. Bila masuk ja pintu pagar UiTM, mulalah Kamil bersuara, “Adik nak ikut papa…adik nak ikut papa”. Berulang-ulang menagih simpati. Jatuh kasihan pulak saya.

Saya tahu kalau dulu-dulu mak sayalah yang menjaga saya ketika masih kecil. Tak pernah pun merasa tinggal di taman asuhan. Arwah mak tak bekerja. Jual kuih ja nak menampung kehidupan. Banyak masa dengan anak-anak.

Apabila berumur 5 tahun barulah saya dihantar ke tadika bersama kakak saya. Dua tahun berturut-turut saya bertadika. Namun kini zaman dah berubah, kedua-dua suami dan isteri perlu sama-sama bekerja. Isteri yang bekerja, selain daripada dapat menambahkan sumber pendapatan keluarga, dapatlah juga menghilangkan kebosanan tinggal di rumah. Minda pun lebih terbuka.

Kalau dibandingkan semasa di Bendigo dulu, Kamil seronok sangat apabila nak menghantar kakaknya ke pre-school. Awal-awal pagi lagi Kamil akan bangun dan bersiap sedia nak ke sekolah. Kalau tak dibawa, Kamil akan menangis semahu-mahunya. Sebabnya di sana anak-anak yang masih di pre-school akan diberi peluang bermain di awal pagi, seterusnya melukis, menyanyi dan bercerita. Jadi saya rasa sistem pembelajarannya lebih menyeronokkan. Tak tertekan.

Kenapa Kamil asyik merengek ja tak mahu ke taman asuhannya di sini? Sampai ke hari ini saya masih belum menemui jawapannya. Bila ditanya pada Kamil… tiada jawapan yang saya perolehi.

No comments: