Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 20 February 2008

Mudahnya Kan!

Hari ini saya meluangkan masa mengajar dua orang staf daripada Fakulti Sains Sukan & Rekreasi untuk berenang di Kolam Renang UiTM. Saya memperuntukkan masa daripada jam 10.30 pagi hinggalah ke jam 12.00 tengahari kepada kedua-dua 'anak murid' saya itu. Saya memberi jaminan kepada mereka, sekiranya kedua-duanya ada kemahuan dan tekun berusaha sudah semestinya setelah tamat sesi nanti kedua-duanya akan boleh berenang.

Saya pun sebenarnya bukannya perenang yang hebat. Pernah jugaklah hampir-hampir mati lemas semasa berkursus di Tasik Cini ketika cuba menyelamatkan dua orang rakan peserta wanita [badan kedua-duanya boleh tahan la jugak] sekitar tahun 1993. Bertitik tolak daripada situlah saya bertekad untuk belajar teknik renangan yang betul. Secara kebetulannya pula, saya perlu mengambil kursus renang yang wajib kepada semua pelajar Pengurusan Taman dan Rekreasi semasa di UPM dulu. Dapat A lagi tu!

Berbalik kepada cerita dua orang 'anak murid' saya itu, alhamdulillah di akhir sesi tengahari tadi kedua-dua mereka dapat berenang dengan teknik yang betul dalam tempoh tidak sampai 2 jam. Yang pentingnya kemahuan dan usaha. Dengan adanya kedua-dua ini, yang susah akan menjadi mudah. Barulah seterusnya kita boleh bertawakal setelah berusaha.

Itulah khidmat bakti saya untuk hari ini. Mengadakan kelas renang 'segera'.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.