Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 27 February 2008

Lain dari yang lain

Untuk semester ini saya mempunyai seramai 34 orang pelajar-pelajar Diploma Pengajian Sukan yang mendaftar untuk subjek Rekreasi Luar. Majoriti daripada mereka benar-benar komited ketika menghadiri kuliah dan amali subjek ini.

Beberapa hari yang lepas pelajar-pelajar ini telah menjalankan amali aktiviti abseiling. Nak dijadikan cerita, para fasilitator aktiviti tali yang sepatutnya datang membantu saya pada hari tersebut tidak dapat menghadirkan diri kerana perlu menghadiri kuliah masing-masing.

Maka kenalah saya mempercayai pelajar-pelajar ini untuk memasang dan menjadi belayer untuk rakan-rakan mereka. Saya menunjukkan demonstrasi dan teknik-teknik yang betul untuk melaksanakan aktiviti ini. Mereka tekun mendengar dan memerhati kerana tahu selepas itu mereka akan diberikan amanah untuk menurunkan rakan-rakan mereka. Mereka juga tahu tentang peri pentingnya dititikberatkan keselamatan di dalam melaksanakan aktiviti yang berisiko ini. Ini untuk mengurangkan risiko kemalangan dan seterusnya mengelakkan kecelakaan.

Alhamdulillah berkat sokongan daripada beberapa orang fasilitator yang akhirnya datang membantu dan keazaman pelajar-pelajar yang berani mencuba untuk menurunkan rakan-rakan mereka, kesemua pelajar selamat menjalankan amali abseiling pada pagi tersebut.

No comments: