Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 20 February 2008

Gayat La Pulak

Hanya orang yang kurang siuman saja yang tidak gayat bila dah berdiri di platform untuk menuruni Tingkat 11 Menara Sains dan Teknologi UiTM dengan menggunakan dua utas tali sebesar jari telunjuk.

Semalam pelajar-pelajar Pengurusan Rekreasi diberi peluang untuk menguji keyakinan diri mereka untuk aktiviti aras tinggi. Selain itu juga pelajar dapat menguji dan merasai sendiri kekuatan peralatan yang digunakan dan belajar untuk menyelenggara peralatan yang mahal harganya ini. Inilah antara tujuan aktiviti abseiling kepada pelajar-pelajar pengurusan rekreasi.

Sebelum aktiviti dimulakan saya memberikan penerangan tentang aktiviti dan peralatan yang akan digunakan. Saya memberi penekanan terhadap penyelenggaraan peralatan untuk aktiviti ini kerana ia melibatkan keselamatan nyawa peserta.

Pelajar-pelajar seterusnya diajar beberapa cara untuk mengikat anchor. Amali semalam telah dibantu oleh beberapa orang fasilitator daripada PERLU UiTM.

Kesemua pelajar berjaya menuruni ketinggian 33 meter dari tanah dengan tiga kaedah [kaedah abseil biasa (kaki di bawah), Spider (kepala di bawah) dan Australian style atau running down (badan menghadap tanah)]dengan menggunakan pelbagai peralatan keselamatan terkini seperti seat harness, tali kernmantle, carabiner/karabiner, huit figure 8 descender, sarung tangan kulit dan topi keselamatan.

Alhamdulillah tiada kejadian yang tidak diingini berlaku berkat doa sebelum aktiviti dijalankan. Semoga pelajar-pelajar ini dapat memanfaatkan dan mempraktikkan kaedah pengajaran serta tatacara pengendalian aktiviti abseiling.

Insyaallah, sekiranya prosidur keselamatan dipatuhi, aktiviti yang berisiko tinggi ini akan dapat memberi kepuasan diri kepada individu yang pada mulanya takut untuk turun.

No comments: