Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 15 April 2008

Bukit Sekilau dalam Kenangan

Ini merupakan kali pertama saya ke Kampus Kota UiTM Bukit Sekilau. Bagaimanalah agaknya keadaan di sana? Itulah yang sentiasa bermain di kotak fikiran saya di sepanjang pemanduan ke sana tiga hari lepas. Saya mendapat maklumat awal daripada En Wan Roslin dan Puan Noor Aini [(kedua-dua mereka merupakan pegawai di pusat sukan UiTM Jengka –lebih kurang 2 jam perjalanan ke Bukit Sekilau) tentang kemudahan yang serba kekurangan di kampus Bukit Sekilau. Mereka bertanya saya, “Kenapalah Encik Hisyam nak temuduga calon dan buat ujian kecergasan di Bukit Sekilau… kampus kami di Jengka lagi lengkap kemudahan”. Tambah mereka lagi, “Jengka terletak di tengah-tengah negeri Pahang jadi senang sekiranya calon-calon dari seluruh Pahang hendak berkumpul... mini stadium pun ada”. Saya nyatakan kepada mereka berdua, “Saya ni hanya menurut perintah...ke mana dihantar, ke situlah saya”. Kedua-dua mereka bertanyakan soalan yang sama kepada saya, “Takkanlah pensyarah penemuduga dahulu tak maklumkan kepada fakulti tentang kekurangan dari segi kemudahan di Kampus Sekilau”. Jawapan saya mudah, “Itu saya tak tahu, sepatutnya tentulah ada laporan... takkan tak belajar dari pengalaman lepas-lepas kot”. Tapi saya memujuk diri untuk memastikan kejayaan proses temuduga dan ujian kecergasan kali ini biarpun sudah dimaklumkan tentang rintangan yang saya akan hadapi nanti.

Benar bagai dikata dan dijangka, tiada kemudahan untuk ujian kecergasan. Stadium Darul Makmur yang terletak berhampiran Kampus Bukit Sekilau perlu disewa. Jadi saya Encik Wan Roslin memilih jogging track di Taman Gelora berhampiran Kolej IKIP untuk dijadikan lokasi ujian kecergasan. Calon-calon terpaksa dibawa dari Kampus Sekilau tepat jam 8.30 pagi dengan menggunakan bas UiTM [pemandunya Pak Usu] ke lokasi ujian kecergasan yang mengambil masa 10 minit. Saya seterusnya membawa calon-calon membuat orientasi kawasan yang akan digunakan untuk ujian kecergasan selepas selesai sesi taklimat, memanaskan badan dan regangan. Alhamdulillah dengan pertolongan daripada kakitangan Pusat Sukan UiTM Pahang yang diketuai oleh Encik Wan Roslin dengan dibantu oleh Puan Noor Aini dan Hajah Afzan maka sesi ujian kecergasan telah selamat dijalankan. Terima kasih tidak terhingga juga kepada Khir, Ian, Isma, Ayie dan Munzir [pelajar-pelajar UiTM Kampus Jengka] serta Alif dan Jad [pelajar UiTM Malaysia yang kebetulan pulng bercuti] yang sanggup meluangkan masa membantu biarpun sibuk dengan tanggungjawab mentelaah pelajaan di kala cuti minggu mengulangkaji.

Sesi temuduga pula ada cabarannya yang tersendiri. Pihak pentadbiran UiTM Kampus Bukit Sekilau gagal menyediakan kemudahan untuk sesi tersebut. Rasa-rasa saya dah dimaklumkan. Tiada penunjuk arah untuk memaklumkan calon tentang bilik temuduga. Terpaksalah saya bersama Encik Wan Roslin menjadi ‘Belanda’ . Tengok bilik yang kosong aja, terus kami pilih dan susun sendiri meja dan kerusi agar nampak seperti bilik temuduga. Nasib baik pelajar-pelajar yang membantu ujian kecergasan tadi belum pulang. Dapatlah kami meminta jasa baik mereka untuk mempercepatkan proses temuduga yang dijalankan. Alhamdulillah, tepat jam 5.30 petang, kesemua calon yang hadir selesai ditemuduga.

Foto-foto di sekitar Sesi Ujian Kecergasan




4 comments:

Anonymous said...

Dari Penjengok-Penjengok Tegar,
Di mana-mana pun kalau Ketua Lanun ada, sapa sapa aja akan jadi lanun dan masalah insyaALLAH akan selesai. Well Done and Good Job

Cheers.............

Anonymous said...

nasib baik bkn ketua lanun yg kena buat demo....kalau tak mungkin kapal lanun akan berlayar ke bukit sekilau.....

Anonymous said...

NAPE TAK SURUH JE LANUN2 YANG YANG BUAT MESTI BEST NYE

hisyamchemat said...

Hafiz Tahar,
Takpa, mungkin lain kali.