Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 9 April 2008

Yang Dinanti Dah Tiba

Bukan senang saya nak mencuri masa nak membuat coretan untuk Amali Perkhemahan Akhir di Tasik Kenyir. Tugasan yang muncul tanpa ada titik noktah menyebabkan coretan mengenai amali tersebut terpaksa ditunda dari hari ke hari. Biarpun 'Final Camp' sudah melabuhkan tirainya lebih daripada 2 minggu yang lalu, namun pengalaman yang perolehi untuk kem ini sangat banyak. Meskipun kem ini dilaksanakan di tempat yang boleh saya katakan sebagai 'gelanggang permainan' saya sejak menjadi siswa di UPM dulu, namun kenangan bersama kumpulan yang berbeza akan menghasilkan pengalaman yang berbeza buat saya.

Nostalgia Di KOLA
Kali pertama saya menjejakkan kaki ke Tasik Kenyir adalah pada 1 haribulan April tahun 1998 bersama dua orang sahabat iaitu saudara Kudult [Mohd Zainal Mohamed Arshed dan Pak Tam[Hazrul Uza Yaakob]untuk latihan praktikal selama sebulan setengah [1/4/1998 hingga 15/5/1998]. Di sini jugalah saya mendapat ramai kenalan baru seperti En Jasni, En Rosbi, Saudara Joe, Saudara Khairul, Zaza, Sudin, Saudara Mat Cook, Arwah Armie a.k.a Abu dan banyak lagi. Di Kenyir Outdoor Leadership Academy (KOLA) atau kini dikenali sebagai Kenyir Sanctuary Resort (KSR) kami belajar mengenal dan berkongsi ilmu dan pengalaman berkaitan rekreasi luar. Kami bertiga bertugas siang dan malam tanpa mengenal erti penat lelah kerana minat yang teramat sangat dengan aktiviti rekreasi luar. Di KOLA boleh dikatakan semuanya ada. Aktiviti air dan daratnya cukup lengkap. Yang penting kesanggupan untuk melakukannya.

Final Camp
Kalau dulu saya datang sebagai pelajar kini saya 'kembali' sebagai tenaga pengajar yang membawa bersama 52 orang pelajar subjek Rekreasi Luar. Saya dibantu oleh 16 orang fasilitator daripada Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar (PERLU) UiTM. Selain daripada itu seramai 7 orang Alumni FSR turut serta turun padang untuk membantu menjayakan kem pada kali ini. Barisan pensyarah yang sudi melapangkan masa untuk bersama-sama pelajar memeriahkan lagi program kali ini adalah Cik Suhana, Saudara Hosni dan Saudara Shahril. Program diceriakan lagi dengan kehadiran Dekan FSR, Prof Madya Dr Mohd Khairi bin Zawi.

Cabaran dan Dugaan
Biarpun program ini menempatkan pelajar Diploma Pengajian Sukan dan pelajar Sarjana Muda Pengurusan Sukan(Pengkhususan Pengurusan Rekreasi)di lokasi yang sama, namun aktivitinya adalah berbeza. Fasilitatornya juga berbeza. Cabaran dan dugaan juga berbeza.

Dari awal lagi peserta perkhemahan terkejut apabila dimaklumkan tapak perkhemahan mereka telah diubah ke kawasan belukar dan semak berbanding dengan pilihan awal mereka ketika datang untuk survei. Di atas kecekalan para peserta, kawasan yang sebelumnya dianggap mustahil untuk didirikan khemah dan 'berkampung' telah menjadi kawasan yang 'sayang' untuk ditinggalkan. Manakan tidak, kawasan yang sebelumnya berbonjol kini rata, yang semak kini cerah dan yang kotor menjadi bersih. Semuanya berkat kerjasama semua peserta. Sebenarnya tiada yang mustahil sekiranya segala kerja dijalankan secara bergotong royong dan bertolak ansur.

Tidur? Ini bukanlah tempatnya untuk peserta datang dan nyenyak beradu. Mereka perlu bekerja siang dan malam. Perkhemahan selama 5 hari terlalu singkat untuk mengumpul ilmu berkaitan rekreasi luar. Masa perlu digunakan secara sepenuhnya. Namun masa rehat tetap diperuntukkan untuk mengelakkan pelajar hilang fokus dan berlakunya kecederaan.
Alhamdulillah selesai perkhemahan tiada peserta dan fasilitator yang tercedera atau ditimpa kemalangan.

Terima kasih daun keladi
Sebenarnya banyak kenangan yang ingin saya catatkan di sini. Namun masa saya begitu terhad. Saya boleh menyaksikan dengan mata kepala saya sendiri perubahan yang berlaku pada para peserta. Selama 5 hari berkampung dan dalam suasana yang agak tertekan, karakter sebenar seseorang individu juga akan 'tertonjol' dengan sendiri. Tiada apa yang dapat diselindungkan lagi. Namun ada juga yang boleh 'berlakon' tanpa mengetahui diri mereka sedang diperhatikan. Moga mereka mendapat hidayah daripadaNYA.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada Dekan FSR di atas sokongan dan kepercayaan beliau yang tidak berbelah bahagi. Barisan pensyarah yang sudi hadir tidak akan saya lupakan peranan mereka. Pengorbanan Alumni PERLU dan FSR yang sudi mengambil cuti tahunan tidak akan saya lupakan juga. Di samping itu kehadiran PERLU sangat-sangat membantu di dalam menjayakan program saya. Khidmat mereka akan sentiasa diperlukan di dalam program perkhemahan saya. Jazakallahi khathira.

Sekitar Gambar Perkhemahan Pelajar Diploma










Sekitar Gambar Perkhemahan Pelajar Ijazah

















7 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ChTan said...

Yang dinanti itu tiba?
Yang baik dan elok itu oklah? Apa kata kalu yang tak dijangka jua tiba he he he .

Hisham good work and well done, you move on kerana kalu niat baik akan dikenang dan akan direstui ok do not border about other people "talk ok

hisyamchemat said...

Many thanks Mr Tan.
Segala kata-kata perangsang anda akan sentiasa saya sematkan di sanubari ini.

Anonymous said...

Spansioners said,
Good Job and Well Done lah.

Even though time is constraint but for you 'Just Do It'.


Cheers......

hisyamchemat said...

Thank you Mr Spansioners,

I'll try to update my blog when I can, but please keep on emailing in with your messages. It'll give me something to read, hehehe

team tact said...

small people talk about other people,big people talk about ideas....so let be big people...

sname said...

nak pegi lagi final camp