Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday, 22 April 2008

Dah Mula Dah...

Yang dinanti dah tiba. Demam peperiksaan di UiTM. Cepatnya masa berlalu. Rasa macam baru beberapa minggu kuliah bermula. Realitinya di dewan peperiksaan pelajar-pelajar sedang bergelut untuk memastikan diri mereka berada di dalam kelompok yang cemerlang. Pensyarah pula akan bertindak sebagai pengawas peperiksaan. Sebenarnya dah lama saya tak mengawas peperiksaan. Hampir 5 tahun. Seronok juga. Bila dah tiga jam bosan pula. Pengawas tidak dibenarkan melakukan aktiviti lain seperti mambaca buku, majalah dan akhbar. Tugasnya adalah memastikan perjalanan di dewan peperiksaan lancar. Sahsiah rupa diri pelajar juga perlu diperiksa.


Kalau dulu boleh dikatakan setiap semester dari tahun 2000 pasti ada yang terlekat. Membawa masuk nota [toyol] atau meniru. Lepas ditangkap barulah datang merayu menangis-nangis, meratap hiba. Mereka lupa rupanya ada 'jin' la pula yang jaga peperiksaan. Saya tidak bagi muka. Zalim kan saya ini? Saya tidak mahu menganiayai rakan-rakan pelajar yang tidak meniru. Mereka yang jujur ini telah bersusah payah bersengkang mata untuk berjaya. Tetapi si pembawa toyol ini senang-senang saja terlepas. Mana boleh kan? Yang bersalah perlu diadili?

Kesimpulannya, jangan jadi antara mereka yang menganiayai diri sendiri. Kata pepatah, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Sesungguhnya pelanduk selalu lupakan jerat, tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk.

Selamat Maju Jaya untuk pelajar-pelajar FSR yang sedang dan akan menduduki Peperiksaan Akhir. Berjuanglah dengan ikhlas. Semoga Allah memberkati dan merahmati perjuangan anda semua. Sesungguhnya anda merupakan harapan keluarga, agama, bangsa dan negara.

9 comments:

Anonymous said...

From Penjengok-Penjengok Tegar,

Hopefully they will pass with flying colors with no repeat papers.
Nakal macam mana pun, Lanun macam mana pun, pergi camping mana pun, study kena kuat dan result mesti OK.
Jangan jadikan 'time management' suatu alasan utk tidak berjaya.


Cheers ......

Home Broker said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Home Broker, I hope you enjoy. The address is http://home-broker-brasil.blogspot.com. A hug.

HiCMat said...

Penjengok-penjengok Tegar,
Saya bersetuju. Pelajar yang bijak pandai menguruskan masa. Mereka akan membuat persiapan sejak awal sebelum menghadapi peperiksaan. Bukannya belajar pada saat akhir dalam suasana yang kelam kabut. Mahu cemerlang tanpa berusaha?
Lupakan sajalah kerana tiada kejayaan boleh diraih tanpa usaha keras dan pengorbanan. Seperti kata pepatah, 'rezeki tidak datang bergolek'... yang datang bergolek hanyalah ayam golek.

Anonymous said...

Peperiksaan akhir sudah kembali. Selama enam tahun saya di UiTM, banyak pengalaman manis yang saya perolehi keitka peperiksaan akhir. Suasana ketika belajar di dalam kumpulan membuatkan saya senang untuk memahami subjek tertentu. Selain itu, hubungan rakan sekelas semakin akrab dan membuatkan saya rindu dengan suasana itu. Memang pengalaman yang indah semasa di universiti.

Tetapi, ada juga pengalaman saya ketika peperiksaan akhir yang pahit untuk ditelan sepanjang hidup di universiti. Kes nya tidak hadir menduduki peperiksaan akhir subjek sport communication. Memang salah saya tersalah tengok jadual yang sepatutnya berlangsung pada waktu pagi (9.00pg-12.00tgh). Saya sanka kan kertas itu petan (2.15-5.15ptg). Saya sedar perkara tersebut ketika bersiap untuk makan tengahari.

Alangkah terkejutnya saya waktu itu. Sebelum itu, pada awal pagi saya bangun awal untuk mandi, solat suboh dan sambung ulangkaji subjek tersebut di rumah sewa saya di seksyen 7. Keadaan yang saya rasa sungguh tenang dan mudah untuk saya memahami dan menghafal subjek itu. Tanpa saya sedari, sewaktu rakan-rakan lain sibuk menjawab kertas sport communication, saya pula tenang mengulangkaji subjek itu. Hampir ke tengahari saya berhenti dan merasakan cukup dengan apa yang telah saya ulangkaji.

Setelah saya sedari perkara sebenarnya, seluruh dunia saya seakan gelap, saya tidak percaya perkara sedemikian berlaku keatas saya. Saya bingung. Apa dah berlaku??? Saya terus ke rumah azlan a.k.a lan yang serumah dengan syafiq a.k.a rock, dua orang rakan yang memang rapat dengan saya dari diploma.

Mereka juga seakan tidak percaya. Nak dijadikan cerita, sewaktu saya bercerita tentang kisah gelap saya, kami sedang menonton filem 'gila-gila remaja' dan dengan tidak sengaja filem tersebut sampai ke satu scene dimana rosyam nor a.k.a remy juga menyesal kerana tidak dapat menduduki peperiksaan. Skripnya dalam filem tersebut adalah "oh..peperiksaan..."

Sampai sekarang saya masih teringat peristiwa hitam itu. Saya akan jadikan sebagai pedoman dalam hidup saya dan boleh lah saya berpesan-pesan kepada rakan-rakan serta anak cucu saya supaya jangan lalai dlam setiap perbuatan yang dilakukan.

Alahamdulillah, sekarang saya di peringkat akhir ijazah. Kalau tiada aral yang melintang, saya akan tamat belajar pada semester ini, dan saya sudah mula memasang niat untuk menyambung master suatu hari nanti.

Doakan kejayaan saya En. Syam.

-ustat-

HiCMat said...

Ustat,
Semoga anda berjaya di dunia dan akhirat. Amin

teamtact said...

jgn bagi ruang kepada mereka yang hisap darah kawan.... saya pun terkilan bila ada kawan yang berjaya dgn pointer yg cemerlang walhal depa pakai toyol.... KATAKAN X NAK PADA TOYOL !!!!!

HiCMat said...

Dari sudut hukum yang saya pelajari dan masih ingati, pada asasnya meniru itu adalah menipu, dan menipu itu pula hukumnya haram. Maka amat malanglah bagi mereka yang menggemari penipuan melalui peniruan. Kehidupan seharian mereka [wang gaji setelah bekerja] yang diperolehi daripada segulung ijazah/diploma yang sebenarnya adalah hasil daripada peniruan dalam peperiksaan tanpa mereka sedari. Sedarlah wahai insan. Wallahuaklam.

AK said...

Hi Big guy,i can't believe u posted my photos in yr blog too.after reading yy blog i felt inteested to learn more about it, ope one ay u can become my sifu on how to create blog for myself,,,

HiCMat said...

Dear ak,
No worries. Just get ready.