Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 7 April 2008

Kali Pertama


Mungkin dah basi kot? Inilah yang bermain di pemikiran saya apabila ingin mengenangkan kembali kenangan semasa ke Tanjung Gosong. Dah lama sangat dah program ini berakhir baru sekarang nak dibuat laporannya.

Ceritanya bermula apabila saudara Sadek (Koordinator Program Usahasama FSR) meminta saya ke Pahang untuk menilai Amali Perkhemahan Akhir Rekreasi Luar Kolej-Kolej Bersekutu. Ini kerana kedua-dua kolej yang terlibat iaitu Kolej Shahputra dan INSTEDT telah menggunapakai Program Diploma Pengajian Sukan [SR113] daripada UiTM sebagai salah satu daripada program yang ditawarkan oleh kolej mereka. Siswa-siswi SR113 pula perlu mendaftar untuk subjek wajib iaitu Rekreasi Luar. Maka terpaksalah atlit-atlit ini yang sebahagian besarnya tidak biasa dengan kehidupan di kawasan perkhemahan, berkampung selama 4 hari 3 malam di Pusat Kokurikulum Tanjung Gosong, Pahang. Seramai 54 orang pelajar telah menghadiri amali ini dengan 6 orang pensyarah yang turut serta membantu menjayakan program ini. Pada tahun ini kedua-dua kolej telah bersepakat untuk menjadikan Kolej Shahputra atau negeri Pahang sebagai tuan rumah. Tetapi lain pulak jadinya. Akibat kekurangan atau lebih tepat lagi tiada fasilitator, saya pulak terpaksa mengambil alih tugas fasilitator. Nasib baik ada Mustakim, Usop dan Bin yang banyak membantu serta tidak dilupa juga para pensyarah dari Kolej Shahputra yang banyak memainkan peranan di dalam menjayakan amali ini.

Penilaian keseluruhannya saya berkenaan program ini mudah sahaja:-
1. Pihak penganjur perlu mengadakan persediaan yang lebih rapi di dalam merancang program dan aktiviti secara keseluruhannya. Peta yang tidak mencukupi dilihat sebagai kelemahan [ia hanya cukup untuk kumpulan sahaja - fasilitator tiada peta untuk dirujuk sekiranya berlaku sebarang kemalangan atau kecemasan].

2. Ketiadaan fasilitator yang berkebolehan dilihat telah merencatkan aktiviti yang ingin dijalankan. Fasilitator yang dijanjikan oleh pengurusan Pusat Kokurikulum Pahang tidak muncul-muncul sehinggalah program tamat. Adakah pihak penganjur menghubungi pihak Pusat Ko sebelum program untuk memastikan kehadiran para fasilitator?

3. Kedua-dua kolej juga mempunyai kekangan dari segi peralatan untuk aktiviti. Peralatan untuk aktiviti diperlukan oleh kedua-dua kolej untuk memastikan produk yang mereka hasilkan sama seperti di induk [Shah Alam] iaitu dari segi ilmu dan pengalaman berekreasi. Kedua-dua kolej perlu memperuntukkan bajet untuk membeli peralatan asas perkhemahan, peralatan tali temali dan peralatan orienteering.

4. Saya kurang berkenan dengan jurulatih daripada sebuah organisasi menyelamat yang datang membantu [dibayar]. Saya ada bukti yang boleh menunjukkan mereka tidak memakai peralatan keselamatan ketika bertugas sebagai 'dispatcher' untuk aktiviti abseiling. Katalah ada peserta yang gayat dan turut sama menarik anggota Bomba terbabit, tentu ia akan jadi isu besar. Sepatutnya sebelum kita memastikan orang lain selamat kita hendaklah memastikan diri kita dulu yang selamat. Bukannya kita yang 'terselamat'.
Oleh kerana itu dalam bahasa mudahnya, adalah lebih baik sekiranya pihak kedua-dua kolej bersekutu terbabit melatih para pensyarah dan pelajar-pelajar yang berkebolehan untuk bertugas sebagai fasilitator. Ini akan dapat memastikan objektif program yang telah dirancang akan dapat dilaksanakan dengan jayanya.

5. Kenderaan 'standby' tiada. Nasib baik ada kenderaan pensyarah dan kereta rasmi daripada UiTM induk. Kenderaan ini diperlukan ketika aktiviti dan di kala kecemasan. Adakalanya ketika kecemasan khidmat pemandu yang berkemahiran dan cukup rehat diperlukan untuk menghantar pesakit ke hospital atau klinik berhampiran [pensyarah dan fasilitator kebiasaannya akan keletihan mengendalikan program]

6. Pengetahuan tentang kawasan yang ingin dijalankan aktiviti juga diperlukan oleh penganjurdan fasilitator. Ini bagi memastikan tidak berlaku kes kehilangan, lemas ketika pasang surut [aktiviti di air] dan sebagainya. Program juga perlu dimaklumkan kepada Balai Polis dan Hospital berhampiran. Tak lupa juga kepada masyarakat setempat melalui Tok Penghulu.

Bukan niat saya untuk mencari kesalahan. Hanya untuk berkongsi kelemahan yang ada ruang untuk sama-sama diperbaiki. Melalui penilaian di atas diharapkan pihak penganjur dapat berusaha mengenalpasti kelemahan-kelemahan yang ada daripada program tempohari dan memastikan ianya tidak berulang lagi. Janganlah sehingga ada peserta yang cedera atau kehilangan nyawa barulah kita hendaklah menyalahkan antara satu sama lain. Kita tak mahu ada ibubapa/penjaga yang menangis dan meratap hiba akibat kecuaian kita di dalam mengendalikan kem, nauzubillahiminzalik.

Antara foto-foto yang sempat dirakamkan disepanjang program yang berlangsung selama 4 hari 3 malam.

8 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

slalu gak saya buka blog en hisham. tertanya-tanya gak apa cerita baru. baru sekarang ada. tu pun blom yang kenyir lagik...

tak pa , saya tunggu....

yasir foo

Anonymous said...

banyak yang dapat saya belajar dari kem ni..thanks en.hisyam coz sudi bawak saya sekali..

mus

hisyamchemat said...

Saudara Mus dan Yasir,
Terima kasih kerana banyak membantu saya. Laporan Kenyir akan menyusul. Tunggu jangan tak tunggu.

Anonymous said...

Penjengok-Penjengok Tegar said;

TAJuk 'KaLi PERTama'.
We assumed that when there is an 'well experienced outdoor trainer' being a lecturer for ISTEDT, everything goes smoothly.

But we assumed wrongly. The 'Otai' needs to come in and rectify it.

Thank to ALLAH S.W.T we still have HicMat in Malaysia.(author Di Kala Senggang)

Cheers...

hisyamchemat said...

Penjengok-penjengok Tegar,

The lecturers from INSTEDT have done their very best to make sure the program run smoothly. Don't blame them. The program cannot be conducted effectively because of the lack of planning, the shortage of skilled/trained manpower and lack of equipments. There's not much ISTEDT lecturers can do because Shahputra was the organiser. Hopefully, the organiser will never allow that situation to happen again.

team tact said...

orang yang yg berlagak pandai sekejap ja kita dapat tau pandai dia tahap mana.....org yg buat tak tau tu kita pun tak tau dia tu betul2 tak tau ka dia buat tak tau......

hisyamchemat said...

Team Tact,
Itulah penting kawan-kawan. Saling ingat mengingati.