Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 26 October 2009

Kemalangan Lagi

Pagi ini bukan pagi yang pertama. Dah banyak kali saya saksikan. Ada sekali tu, betul- betul depan mata. Nasib baik tak kedebum sekali. Kalau tak...

Tak pastilah pulak saya, siapalah yang telah dianugerahkan projek besar ni. Depa tengah dok kira untung saja kot sampai keselamatan pengguna ditolak ketepi. MAJLIS & JKR pun saya tak pasti la pulak samada terlibat sama untuk buat jalan besar tersebut. Setahu saya dari bangunan tinggi milik MAJLIS tentu nampak apa yang berlaku. Takkan sampai ada orang MAJLIS & JKR atau orang-orang besar yang terlibat dalam kemalangan kat tempat tu baru nak dibuat papan tanda besar-besar, dipasang kon besar-besar, diletakkan patung goyang tangan besar-besar dan dipasang spotlight besar-besar lagi terang.

Kasihan abang tadi tu. Dia di laluan yang betul. Makcik yang pandu Mercedes tu pun di laluan yang sepatutnya. Tuptup ada kon besar melintang yang menghadang laluan Merc Makcik tu. Apalagi saya lihat Makcik tu terus ke kiri, untuk mengelak kon yang melintaqng tu. Maka tergeserlah abang yang nak ke tempat kerja tu. Alahai kedebum... jatuhlah abang tu. Kasihan seluar abang tu terkoyak... ada darah. Jalan jadi sesak.

"Kasihan kan Pakcik tu...ada darah kat kaki dia la papa!", kata Kamilia. Kamil hanya menurut apa yang kakak dia sebut. "Betul tu kakak... kesian kat pakcik tu. Dia bangun pagi-pagi, niat dia nak ke tempat kerja. Cari rezeki untuk keluarga dia. Nak cari duit, nak beli buku untuk anak dia. Anak dia tu selalu sangat bagi hilang buku", balas saya. Kamilia terdiam memandang saya. Mungkin dalam hati Kamilia berkata, "Papa ni macam perli akak ja".

1 comment:

Roland Robert Imbang said...

Untung kat depa..Rugi kat org lain...Semua nak save budget bos,kalau kena batang hidung depa yang kedebum bru nganga skit...:)