Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 19 October 2009

Pesan Sudah, Nasihat Pun Sudah

Saya dah basah kuyup. Mana taknaknya, kayak yang saya naiki bersama Mubin terlungkup. Penganjur tak ikat betul-betul tempat duduk kayak 'sit on top' yang saya dam Mubin naiki. Kami pun satu hal. Percaya sangat sampai tak periksa dahulu keadaan tempat duduk.

Akibat terlalu percaya, hah tangggunglah akibatnya. Ketika dah nak hampir dengan 'checkpoint' pertama untuk aktiviti mencari harta karun, kayak kami terbalik. Kayak yang sememangnya sangat-sangat stabil itu akhirnya berjaya menterbalikkan saya dan Mubin tanpa dirancang. Alahai apalagi...kuyup la dibuatnya. Takpalah... apa boleh buat, nasib baik Mubin bagi pinjam 'drybag' dia sebelum kami berkayak tadi. Kalau tak, habis telefon bimbit, kunci kereta dan dompet basah dan rosak le. Apa da... tempat duduk pun tak diikat betul-betul. Aku pun satu, terlalu percaya sangat. Sapa suruh. Kan dah kena.

Sampai di 'checkpoint' ketiga lagi menarik. Peserta terpaksa membaringkan badan di atas kayak untuk menyeberang di bawah jambatan yang rendah dan cukup-cukup untuk melepaskan badan dan kayak sahaja untuk ke seberang. Saya lepas. Ok la tu badan masih 'maintain'. Tak lekat bawah jambatan.

Sepasang peserta OKU sampai di 'checkpoint' tiga. Saya minta mereka menggunakan lorong lain di bawah jambatan. Ini kerana kayak dah penuh di lorong yang pasangan tersebut cuba masuk. Pasangan tersebut undur ke belakang dan mereka tersangkut pula pada seutas tali pancing yang terikat di bawah jambatan. Kaca mata peserta tersebut tertanggal dan jatuh ke dalam tasik. Alahai... kan saya dah cakap tadi. Ikat kaca mata anda. Degil betul. Kenapalah tak mahu dengar arahan yang diberi tadi. Saya masih ingat, sebelum berkayak tadi, saya dah pesan kepada peserta yang berkaca mata agar kaca mata mereka diikat. Kenapa degil?

Saya tak sanggup menyelam. Peserta OKU terbabit mengeluh, "Oh my new specs... it cost me more than one thousand". "Aduh mahal la pulak 'spec' mamat tu", bisik hati saya. Serba salah juga kalau tak tolong. Mubin hanya memandang sahaja saya seperti menunggu arahan. Terus saya minta Mubin tolong selam. Susah woo selam dengan PFD. Mubin minta kebenaran untuk buka. Berat juga untuk saya benarkan. anak orang woo. Lemas sapa nak jawab. Tasik ni mana boleh buat main-main. Saya rapatkan diri dengan Mubin dan beri kebenaran. Dah lama mencari... Mubin gagal. Iyalah..air keruh. Dalamnya penuh sampah. Maklumlah dekat jambatan. Saya suruh Mubin tanggalkan kasut. Takut tak perasan, terpijak pula spek mata berharga RM1000 lebih tersebut. Kami cuba sekali lagi... dan lagi tapi gagal. Cheh... basah lagi. Takpalah saya cuba lagi.

Itulah... kalau dah rezeki tu, spek lekat di jari saya. Aduh memang dah rezeki. Kaca mata yang bernilai lebih seribu ringgit tu ditemui semula. Alhamdulillah.

Moralnya di sini... patuhlah pada arahan yang diberi. Tentu ada sebab dan musababnya. Kalau dah hilang, rosak, kemalangan, cedera dan mati kan susah.
Aduhhai lah nasib badan. Apa boleh buat bila dah namanya pun berkayak. Tak sahlah kalau tak basah. Layan aja.

No comments: