Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 11 April 2008

Menariknya

Hari ini saya digandingkan dengan Cik Maizan untuk menilai pembentangan ‘Business Plan’ oleh pelajar FSR untuk kursus ‘Fundamentals of Entrepreneurship’. Kumpulan pertama membentangkan tentang syarikat mereka Out_Thinkers Outdoor Centre. Menariknya mereka terdiri daripada kumpulan pelajar Sarjana Muda Sains Sukan yang tidak mempunyai pengalaman secara formal dan pengalaman yang kurang dalam bidang rekreasi. Kerana mula minat dengan rekreasi luar mereka bersepakat untuk membentangkan ‘Business Plan’ berkaitan perniagaan rekreasi luar. Kumpulan kedua pula tentang World Silat Academy. Menarik juga kerana mereka mempunyai pengalaman tersendiri di dalam bidang persilatan.

Kumpulan ketiga dan keempat pula terdiri daripada pelajar Diploma Pengajian Sukan. Dah lain pula jadinya. Dengan kreativiti pembentangan tersendiri Kumpulan Frozen Zone Sdn Bhd membentangkan tentang perniagaan ‘Frozen Food’. Dah la tak breakfast, ditayang pula dengan kuih muih kumpulan ini. Tercabar juga perut kedua-dua penilai ini. Pembentangan ini nampak lebih realistik dan menarik biarpun daripada pelajar Diploma. Akhirnya kami dijamu dengan kuih muih yang ‘dilayur’ di hadapan kami. Kumpulan terakhir membentangkan tentang perniagaan Soapy Rides Car Wash.


Apa yang boleh saya katakan di sini, pelajar-pelajar di FSR ini sebenarnya serba boleh. Ssegulung ijazah dan diploma itu hanyalah tiket untuk meneroka pelbagai bidang yang lebih mencabar di luar sana. Peluang untuk membuat kajian tentang peluang perniagaan yang luas terbuka di luar sana menjadikan pelajar-pelajar ini lebih bersedia menghadapi dunia luar. Semoga ada di antara pelajar-pelajar ini menjadi ahli perniagaan bumiputera yang berjaya suatu hari nanti. Insyaallah.

2 comments:

Anonymous said...

Penjengok-Penjengok Tegar said,

Oklah tu, dah mula multiskilling and people started appreciating your knowledge and experience.

Well Done

Cheers ....

hisyamchemat said...

Mr Penjengok-Penjengok Tegar,
Memang betul budak-budak sukan ni serba boleh. Tak dapat disangkal lagi.