Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 25 November 2008

Mahalnya!

Terdengar di corong radio sebentar tadi. Khabarnya siasatan terhadap Angkasawan Pertama Negara Datuk SMS berkaitan isu 1.2 juta hasil daripada kegiatan ceramahnya di seluruh negara ditunda. Tak cukup bukti kata Datuk Menteri. Kasihan dengan Dato' Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha (Dato' SMS). Sudah tentu dia tak lena tidur memikirkan isu ini. Setelah mengharumkan nama negara, ini pula balasannya.

Kata Datuk Menteri, ini semua khabar angin dan khabar dari SMS yang 'tak bertuan' sahaja. Mana boleh dibuat siasatan kalau ianya khabar angin sahaja. Perlulah disertakan bukti. Siapa ada bukti kenalah kemukakan segera. Kalau tak naya Dato' SMS.

Kalau betullah Dato' SMS meletakkan harga sehingga RM8000 untuk setiap sesi ceramahnya. Wow! Memang betul beliau boleh jadi jutawan. Takkan dengan pelajar sekolah pun diletakkan harga sedemikian rupa. Kasihan dengan budak-budak sekolah dan belia-belia. Kalau dengan korporat lainlah, Dato'.

Saya berharap semua dakwaan di atas tidak benar sama sekali. Kalau benar, sudah tentulah ianya akan menjatuhkan imejnya sebagai Angkasawan Pertama Negara. Dato' SMS tidak sepatutnya mengenakan bayaran tinggi kerana beliau berkhidmat sebagai seorang pegawai kerajaan. Beliau sepatutnya berkongsi pengalaman berharga dan tiada nilainya kepada rakyat jelata tanpa bayaran. Kementerian yang terbabitlah sepatutnya bertanggungjawab membiayai semua perbelanjaan Dato' SMS untuk memenuhi jemputan dan bukannya menetapkan harga tertentu yang akan mengakibatkan ianya menghadkan jemputan orang ramai kerana sukar memenuhi bayarannya yang tinggi.

Kita tunggulah hasil siasatan nanti. Jangan percaya pada khabar angin. Harap-harap Datuk SMS tidak begitu. Dia belajar tinggi.

2 comments:

Anonymous said...

tak patot..xpatot!! owg skang nie memang bz pebanyak duet..tapi jangan letak mahei sangat xpasal2 owang ngata plak..lagi pon Dato'sms g ke 'nun' pon dsponsor oleh negare..k berbakti pada anak bangsa kiter jugak..saya xrasa dato' begitu..kalu betoi kiter jdkan ikhtibar..pebetol kesalahan..itu jer..

teamtact said...

sokong....

jika benar la perkhabaran ini.... dato' SMS kena pikiaq sikit la.... brapa banyak duit negara di prabihkan utk misi ini.... duit negara tu duit sapa...???? duit rakyat tau....

rakyat tak mintakan apa-apa balasan pun..... cukuplah sekadar berkongsi ilmu dengan anak-anak bangsa kita yang lain....

agak-agak la brader....