Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 19 February 2008

Tertelan Air Kolam

Semalam merupakan minggu kedua saya mengadakan amali keyakinan diri di air. Amali tambahan selepas menyaksikan rata-rata pelajar saya tidak tahu berenang dan seterusnya mereka juga tidak yakin berada di dalam air. Amali ini dijalankan di Kolam Renang UiTM dengan dihadiri seramai 18 orang pelajar ijazah sarjana muda pengurusan sukan pengkhususan dalam pengurusan rekreasi.

Berbanding dengan minggu pertama, lebih separuh daripada ahli kelas dah mula yakin di dalam air. Ada sebahagian pula dah mula boleh berenang. Saya rasakan inilah penangan kelas renang 'segera' yang saya jalankan pada minggu sebelumnya.
Apa yang penting adalah 'kemahuan'. 'Kemahuan' untuk belajar agar apabila berlaku sesuatu yang tak dijangka di laut, sungai atau tasik, mereka dapat terus survive sementara menanti penyelamat tiba.

Kelas semalam juga menyaksikan masih ada pelajar yang hanya menantikan dengan penuh 'tenang' di dalam air agar diselamatkan apabila saya mengarahkan mereka terjun ke bahagian kolam sedalam 2 meter. Mereka ini langsung tidak mencuba untuk menyelamatkan diri dengan berenang ke tepi. Banyak jugalah air di dalam kolam UiTM yang ditelan pelajar-pelajar saya semalam.

Harapan saya agar mereka tekun berusaha untuk belajar berenang. Saya hanya mampu mengajar, tetapi kemahuan untuk belajar itu berada di dalam diri individu masing-masing. Tanpa kemahuan diri sendiri, ia akan gagal biarpun 'mahaguru' tersebut datangnya dari langit.

2 comments:

Anonymous said...

sapa tuh yang telan air banyak sangat tuh...????100% klorin in my head..hahahah....per pon ktowang enjoy la ngn xtvt yg d jlankan...thanks a lot yer...

hisyamchemat said...

OK la tu, biar tertelan air semasa belajar, jangan sampai tertelan air kerana taknak belajar.