Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 11 December 2008

Eidul Adha I

Sambutan Hari Raya Korban kami sekeluarga pada tahun ini hanyalah di Cahaya Alam. Apa boleh buat, Liza tak boleh jalan jauh. Sakit bila terhentak. Jadi tak dapatlah beraya di kampung.

Liza awal-awal lagi dah menceritakan kepada saya tentang kemeriahan Eidul Adha di sini. Tahun lepas saya menyambut Eidul Adha di Bendigo. Tak ada pengalaman langsung beraya di Cahaya Alam. Hanya Liza dan anak-anak yang pulang awal sedikit dari Bendigo yang sempat merasai kemeriahan beraya di Cahaya Alam.

Sungguh saya tak sangka, seawal jam 11 pagi ramai jiran-jiran sudah mula serbu rumah Pakcik Ramli (antara penduduk terawal di Cahaya Alam). Seperti tahun lepas, Pakcik Ramli menjamu para tetamu dengan lontong dan sate ayam panas-panas. Semua juadah trsebut disediakan sendiri oleh Pakcik Ramli sekeluarga yang sememangnya pakar sate. Yummy.

Lepas tu Abg Awei, jiran depan rumah pulak jemput ke rumah. Ada jamuan lagi. Nasi dagang dengan pulut kuning. Alahai murahnya rezeki di pagi Eidul Adha.

Adalah juga kaum ibu yang berkunjung ke rumah saya. Apa yang mampu kami sediakan hanyalah ayam yang dipanggang di dalam oven yang sepatutnya menjadi juadah perempuan dalam pantang. Tapi makcik-makcik ini tak kisah. Yang penting jalinan persaudaraan dan saling menziarah ini yang diutamakan bukannya makan.

Tak sangka ya, rupa-rupanya sekarang ini kawasan perumahan saya boleh dipanggil Kampung Taman Cahaya Alam dek kerana suasana kejiranannya tak ubah seperti di kampung.

No comments: