Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Saturday 13 December 2008

Mesra Alam

Saya begitu teruja ketika pertama kali menjejakkan kaki di School of Outdoor Education and Environment, La Trobe University Bendigo tahun lepas. Mana taknya, di sini tempat berkumpulnya pakar-pakar dalam bidang pendidikan luar dan alam sekitar dari serata Australia. Antara pakar-pakar tersebut adalah Professor Noel Gough, Dr Andrew Brookes, Dr Peter Martin, Dr Glyn Thomas dan Allison Lugg. Mereka ini banyak membantu saya ketika menuntut ilmu di sana.

Di sini saya turut ingin menceritakan tentang konsep mesra alam yang menjadi amalan di school ini. Rekabentuk bangunan yang dibina telah dengan sendirinya menunjukkan school ini mesra alam. Bangunan yag dibina betul-betul dipinggir hutan atau bush kata masyarakat Ausralia. Dari dalam bilik kuliah pula, kami dapat melihat dengan jelas keindahan alam semulajadi di sekeliling bangunan melalui tingkap bilik kuliah. Dari tingkap bilik postgrad yang saya huni bersama-sama orang pelajar siswazah selama hampir satu tahun juga boleh saya saksikan keindahan alam semulajadi. Seringkali saya dapat melihat kanggaru dan wallaby keluar mencari makan di kawasan sekitar school.

Menariknya lagi di sini, batang-batang pokok yang tumbang atau yang ditebang sekiranya merbahaya akan dipotong untuk dijadikan kerusi untuk aktiviti atau pembincangan di luar kelas. Kawasan sekitar school penuh dengan kerusi-kerusi semulajadi yang menambahkan lagi konsep mesra alam yang diamalkan di sini. Pensyarah menggunakan sepenuhnya 'bilik kuliah' yang sedia terbina di luar sana. Ini menambahkan lagi mood pelajar untuk berinteraksi berbanding dalam keadaan bilik kuliah sebenar yang sentiasa mengongkong minda mereka.

Oleh kerana kehebatan dan kemashyurannya maka, memang bertepatan sangatlah apabila namanya telah ditukar kepada Center for Excellence in Outdoor and Environmental Education. Semoga LTUB terus melahirkan lebih ramai pendidik dan pakar-pakar dalam pendidikan luar dan alam sekitar.

No comments: