Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 26 May 2008

Amanat VC

Bengkel Pembentukan Program Ijazah Sarjana Muda (kepujian) Pengajian Rekreasi dan Ijazah Sarjana Muda (kepujian) Teknologi Kecergasan telah berjaya dilaksanakan seminggu yang lalu. Yang berbahagia Dato' Seri Prof Dr Ibrahim Abu Shah, Naib Canselor (VC) UiTM telah sudi hadir merasmikan bengkel selama 3 hari tersebut. Banyak intipati ucapan beliau yang boleh diambil sebagai renungan dan diambil tindakan oleh warga fakulti.


Di awal ucapannya Dato' VC menekankan tentang keharmonian yang perlu wujud di dalam sesebuah fakulti. Hindari krisis dalaman. Kepentingan peribadi ditolak ketepi. Warga FSR perlu berusaha memperkukuhkan fakulti. Ugutan Dato' VC pada malam itu tidak boleh dipandang ringan. Sekiranya teruk sangat krisis dalaman fakulti dan masih tiada yang dapat membanggakan universiti yang terhasil daripada FSR, tidak mustahil beliau akan mengambil tindakan sehingga menutup Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi yang kita sayangi ini. Na'uzubillahiminzalik!

Seterusnya Dato' VC mencadangkan kepada pihak FSR agar menyediakan program yang dapat memenuhi kehendak pasaran. Pastikan program yang dihasilkan berkaitan dengan industri. Barulah produk yang dikeluarkan nanti mempunyai daya saing dan sentiasa bersedia menghadapi cabaran dunia pekerjaan yang sedia dan semakin mencabar.

Selain itu juga VC berpesan agar warga FSR jangan membuang masa dengan sesuatu yang tidak berfaedah. Libatkan diri dengan penyelidikan dan penerbitan. Ini bagi merealisasikan hasrat untuk menjadi universiti bertaraf dunia menjelang tahun 2020.

Dato' VC juga berpesan agar pihak fakulti berusaha untuk menarik minat atlit kebangsaan untuk mengikuti program Diploma dan Ijazah Sukan di UiTM. Beliau juga melontarkan persoalan: "Bagaimanakah kita boleh menarik minat mereka untuk belajar di UiTM". Kini terserah kepada pihak fakulti bagaimana hendak menyusun strategi bagi menarik minat atlit-atlit kebangsaan untuk menuntut ilmu di UiTM.

Begitulah di antara amanat Dato' VC yang sempat saya coretkan pada malam 17 Mei 2008 bersamaan dengan hari Sabtu bertempat di Hotel UiTM Dungun, Terengganu. Semoga warga kerja FSR mendapat manfaat dan berusaha meningkatkan kualiti kerja kita semua. Doakan kedua-dua program baru ini berjaya direalisasikan. Amin

No comments: