Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 22 May 2008

Rezeki Jangan Ditolak

Dua kejadian yang berlaku di Tioman tempohari sentiasa bermain di ingatan saya. Ianya mengenai rezeki.

Kejadian 1

Kerana kelaparan, saya bersama sekumpulan ahli jawatankuasa perlaksanaan SAS-TIEC2008 singgah di kawasan gerai di Kg Juara. Abab memberi salam tidak ditinggalkan. Seterusnya kami semua memasuki sebuah gerai makanan di situ dan terus memesan makanan dan minuman. Jawab pemilik gerai tersebut: " Maaf bang, hari ini kedai kami tidak dapat sediakan makanan tambahan... ada group la". Tanya saya: "Takkan tak boleh sediakan (sekurang-kurangnya minuman) untuk kami 5 orang". Namun tiada jawapan. Tak dilayan. Takpalah.

Kemudian saya bersama rakan yang menyertai rombongan tadi beralih ke gerai sebelah. Alhamdulillah, ada juga rezeki kami... biarpun yang tinggal cuma minuman dan roti bakar sebagai hidangan makan tengahari. Sambil menikmati makanan, saya sempat menoleh ke arah gerai makan yang pertama tadi. Rupa-rupanya group yang dimaksudkan oleh pemiliknya tadi cumalah seramai 5-7 orang sahaja.

Ketika di kaunter untuk membayar saya cadangkan kepada makcik yang saya rasakan sebagai pemilik gerai tersebut. Kata saya: "Makcik... esok bolehlah masak lebih, ada ramai orang akan sampai untuk berlumba. Depa tentu lapar". Namun jawapan makcik tadi menghampakan. Kata makcik tadi: "Ooo... tak boleh adik, esok makcik tutup kedai, kena tolong orang nak kenduri lusa".


Kejadian 2

Esok dah nak balik awal-awal pagi. Takkan nak pikul beg yang sarat dan berjalan sejauh 3 kilometer. Jadi saya cadangkan pada Shawn untuk berusaha mencari pengangkutan untuk membawa marshal semua dari Taman Laut ke Marina. Alhamdulillah dapat tahan sebuah van usang ketika kami dalam perjalanan pulang dari majlis penutup SAS-TIEC2008. Pakcik tersebut bertanya: 'Esok nak balik jam berapa, dan berapa ramai?". Shawn jawab: 'Jam 6.00 pagi, kami semua 20 orang". Spontan pakcik tu menjawab: "Oiii awalnya... tak bolehlah adik, orang kat pulau mana bangun awal. Sini kami bangun jam 8-9 pagi, sori la". Terkejut saya, sambil merayu: "Ya ka..lambatnya bangun? Tolonglah pakcik kami semua budak-budak tengah belajar, jadi marshal untuk program Tuanku nie. Kapal belayar awal pagi nie. Barang banyak nak kena pikul ni".

Jenuh la juga dok pujuk pakcik tadi. Akhirnya beliau mengalah. Itupun sebelum meninggalkan kami malam itu pakcik tersebut sempat berpesan: "Jangan lupa, esok call kejutkan saya, takut terbabas".

Nota: Teringat pesan orang tua... rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari, buat baik berpada-pada, jahat jangan cuba ya.

No comments: