Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 8 May 2008

Rubber Ball Effect

Baru-baru ini seorang rakan (si-A) mengadu kepada saya bagaimana beliau diaibkan oleh seorang temannya sendiri. Beliau telah dipanggil dengan perkataan yang tidak sepatutnya keluar daripada seorang teman.

Kata si-penyebut: “Bodoh! Apala yang bodoh sangat dengan si polanah ini…tak reti buat kerja ka”.

Begitulah perkataan yang keluar secara sedar dan sengaja daripada mula si-penyebut terhadap si-A. Perkataan ini pula ditujukan terhadap si-A di hadapan teman-teman sekerja yang lain tanpa kehadiran si-A secara berhadapan. Ianya sengaja dikeluarkan ketika si-A berada nun di dalam bilik yang tak sampai tiga empat langkah daripada si-penyebut perkataan bodoh tersebut. Nasib baiklah si-A yang memahami perkataan yang ditujukan kepada beliau masih waras dan tidak bertindak melulu. Kalau tidak tentu malu juga si-penyebut terbabit. Ini kerana si-penyebut perkataan terbabit tidak mengalami sendiri peristiwa yang boleh menyabitkan si-A itu sebagai bodoh. Hanya words of mouth daripada rakan lain iaitu si-C menyebabkan si-penyebut melenting dan cuba menjadi ‘hero’.

Terus saya teringat pengalaman semasa bekerja dengan majikan pertama saya selepas tamat pengajian di peringkat ijazah pertama. Dr Noordin Darus sering menyampaikan ceramahnya tentang “rubberball effect”.

Kata beliau berulang kali: “Sekiranya white rubberball dilontarkan ke dinding, sudah tentulah ia akan kembali kepada si-pembalingnya semula. Jika bola tersebut tidak sampai kepada si-pembalingnya mungkin ke sisi si-pembaling kerana sudut yang dilontarnya adalah berbeza. Jika belum sampai juga mungkin bola tersebut masih lagi di dalam perjalanan...jadi tunggulah”.

Perumpamaan ini cukup mudah. Maknanya sekiranya kita berbuat baik kepada seseorang sudah tentu Allah tidak akan teragak-agak untuk memberi ganjaran yang setimpal dengan kebaikan kita. Sekiranya ganjaran tersebut tidak sampai kepada kita, mungkin ianya Allah kurniakan kepada mereka yang hampir dengan kita seperti ahli keluarga dan rakan-rakan-rakan rapat kita. Jika kesemua kita tidak memperolehi ganjaran itu lagi, mungkin ianya masih lagi di dalam perjalanan untuk pembalasannya. Ini kerana hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui yang terbaik untuk hamba-Nya.

Begitu jugalah sebaliknya apabila kita lontarkan black rubberball. Balasannya pasti sama dengan apa yang telah kita lakukan.

Dalam perkataan mudahnya, buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat.

Oleh itu saya menyejukkan si-A tadi dengan mengingatkan beliau agar tidak berdendam. Allah Maha Mengetahui segala yang terbaik untuk hamba-Nya. Oleh itu sentiasalah berdoa kerana doa orang yang teraniaya akan diangkat oleh Allah seadilnya.
Sesungguhnya si-penyebut perkataan yang tidak sepatutnya tadi perlu sedar dan insaf bahawa beliau juga mempunyai keluarga, anak-anak yang sedang membesar dan saudara mara. Sekiranya ianya berlaku kepada keluarga si-penyebut itu, bagaimana ya?

4 comments:

Anonymous said...

Dari Penjengok-Penjengok Tegar,

REputAtions aRe NeitHeR CreAteD OverNiGht, Nor BuiLT Only On WhAt You Are Going TO Do


Cheers .........

Anonymous said...

what goes around comes around ....:)

Anonymous said...

Sahabat A tentu faham, sahabat-sahabat lain pun tentu faham, lagi kosong sesebuah tong, lebih kuatlah bunyinya. Lagi besar tong kosong, lagi kuat bunyinya. Sebuah tong kosong memang disukai oleh orang lain dan tong kosong tu untuk diketuk-ketuk untuk berbunyi dan mendapat perhatian. Tong kosong zaman dahulu berguna dan sesuai untuk diisi **** sahaja.

Bersabarlah sahabat A.

Anonymous said...

Keep up the good work.