Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 7 August 2008

Kiblat yang Satu

Tahukah anda arah kiblat di mana anda berada sekarang?

Apa makna kiblat itu? Secara mudahnya kiblat adalah arah kaabah yang menjadi titik arah solat bagi orang Islam. Semua sedia maklum solat lima waktu wajib ditunaikan biar di mana sekalipun kita. Janganlah ketika seronok berekreasi kita lalai dan alpa daripada mengerjakan suruhan Allah. Ini kerana, kita perlu sentiasa beringat sebelum terkena. Jangan sampai kita berada di dalam kesusahan ketika sedang beraktiviti barulah kita ingat akanAllah. Ingatan ini juga saya sampaikan untuk diri saya yang sering lalai.

Jadi, sebelum memulakan perjalanan, rancanglah ke mana arah nak dituju atau halatuju kita. Seterusnya berusahalah mencari dulu arah kiblat dan bilakah masuk waktu untuk solat-solat tertentu. Kadang-kadang tidak semua tempat yang kita kunjungi ada masjid dan surau. Maka sekali lagi usahalah lebih sikit.

Sebentar tadi saya sudah mengarahkan pelajar-pelajar saya yang akan ke Tasik Kenyir untuk mendapatkan arah kiblat di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu dan juga waktu solat untuk kawasan Hulu Terengganu.

Nak tahu tentang arah kiblat di tempat anda? Sila rujuk di sini. Kita di Shah Alam, 292'

No comments: