Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday, 5 August 2008

Kurangkan Karbon

Hari ini saya menguatkan semangat untuk berjalan ke kelas amali. Itupun tak jauh. Lebih kurang 10 minit sahaja berjalan kaki. Selepas meletakkan kereta di parkir berhampiran fakulti saya menghayun langkah ke kolam renang. Alhamdulillah saya masih lagi diberi kekuatan oleh Allah swt untuk sampai di kolam renang.

Sebenarnya dah lama saya tidak praktiskan berjalan kaki ke kuliah. Malaskah saya? Sebenarnya saya ini kuat berpeluh. Jadi, saya akan kurang selesa sekiranya ingin memulakan kuliah dengan keadaan peluh berjurai keluar dari rongga badan. Maka keretalah menjadi peneman saya sekiranya ingin ke Makmal Rekreasi atau ke lokasi untuk amali rekreasi luar.

Bercerita tentang pengalaman di Bendigo dulu, memang banyak bezanya dengan rutin kehidupan saya kini. Langsung saya tidak gunakan kenderaan ke kuliah semasa di sana. Saya berjalan kaki selama 20 minit [berjalan laju]. Tidak letih pun. Tidak berpeluh pun.

Saya tidak letih kerana ia rutin harian saya di sana. Selepas berjalan pulang dari fakulti pula, saya masih boleh membawa keluarga berjalan-jalan selama 1 jam sehala untuk ke Shopping Mall yang berhampiran.

Saya tidak berpeluh pula kerana cuaca di Bendigo adalah panas dan kering. Saya tidak berpeluh. Di Malaysia pula cuacanya panas dan lembap. Maka saya akan cepat berpeluh.

Hari ini adalah permulaannya. Jadi saya akan cuba menjadikan berjalan untuk kesihatan diri dan sambil itu berusaha mengurangkan penghasilan karbon di udara ini sebagai suatu rutin harian saya.

Kalaulah anak-anak-anak dah besar nanti dan pandai menguruskan diri, saya nekad untuk ke pejabat dengan menaiki basikal sahaja. Bolehkah saya mengotakan janji saya ini. Hanya masa yang ketikanya sahaja yang akan menentukannya. Saya hanya mampu merancang dan Allah jua perancang yang terbaik untuk hamba-Nya.

6 comments:

FoO dA fIrSt#1 said...

salam, tadi saya pon cadang nak jalan kaki, tapi dah bawak moto.
harap-harap apa yang di hajat dapat dicapai.

wegreentheearth said...

salam bos..
tue yang kurus gler blk dr australia dulu tuh..
insyallah bleh kot..

ADDIN "My Life Is Beautiful" said...

salam hicmat

bagus tu....motivasi terbaik ...teruskan

moncet said...

hehe..
nantikan kita syorkan semua paki beskal

ChTan said...

Hisyam,

Kurangkan karbon, tambah peluh adalah konsep keadaan cuaca yang sedia ada di negara Malaysia kita ini.

Well, afford ada, how about consistency per se. yeh yeh yeh. Bye

HiCMat said...

Many thanks Mr Tan. I’ll try my very best like you did.