Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday, 24 September 2008

Cikgu Ecah

Macam Hari Guru pulak. Sehari dua ni asyik dok teringat Cikgu saja.

Cikgu Aishah guru saya masa Darjah Satu. Jiran dekat rumah. Memang cukup baik dan penyayang. Dalam pada tu, kadang-kadang cenge juga. Memang sesuai sangat mengajar budak-budak yang tengah nakal ni yang memang tak reti bahasa.

Keputusan peperiksaan akhir tahun dah saya perolehi masa tu. Saya dah dapat Kad Laporan. Memang gembira tak terkata. Dapat No.2. Sikit lagi nak dapat No.1.

Bila Abah balik dari tempat kerja terus saya sambut dia dan tunjuk Kad Laporan. Bangga la masa tu. Nak tunjuk kat Abah yang anak ni cemerlang. Tapi lain pulak jadinya. Abah marah betul.

"Apa nak jadi dengan hang ni Syam", tempik Abah. "Pasai apa pulak Abah", sahut saya. "Hang baca ni", kata Abah sambil menunjukkan tulisan yang tercatat di bahagian catatan guru kelas di tepi Kad Laporan.

Tercatat di situ, "PELAJAR INI TIDAK BOLEH DUDUK DIAM. BELIAU SERING BERJALAN DI DALAM KELAS". Ianya ditulis oleh Cikgu Aishah. Saya tak perasan la pulak. Patut pun Abah marah.

11 comments:

Lennyek said...

biasa la kalau budak2 berjalan dalam kelas..ada shj kerja yg nk dibuat..
xdduk diam pun,dapat no.2.."okey la tu.."

[moncet] said...

hehehe..
nakal la tuh namanye..
=p

perjalanan said...

haha,bgus btol mata abah en.hsym, x trkeliru dgn no.2 tu,hehe...

p/s: baca dulu report ckgu smpai abis...kalo teruk,tnjuk je kt mak, mcm sy dulu...tp nti mak bgtau ayah jgak...last2 kna bantai jgak, tp lmbt skit la,hehehe...


salam perjalanan...

aboy said...

sebab berjalan tu la dapat no 2 tu boss..=)..

wegreentheearth said...

ingat ecah 50 sen td bos..
tekejut saya..
mase bila plak dia jadi cikgu..
hahaaa...
kena bantai ke tak masa tu bos?

HiCMat said...

Mus,
Tak kena. Tapi kejadian tu saya ingat sampai sekarang sebab peristiwa tu jadi buah mulut sanak saudara. Kena perli.

izha1710 said...

ohw...............
br taw........
en hisyam nie org nye nakal time kecik2 dulu.............

nomiey 08 said...

huhuhu......
e.syam duk jalan2 p ngorat yer...heheheheehe..

Ahmad Firdaus Ibrahim said...

Jalan2 pun dapat no. 2. kalau tak jalan dapat no. 1 la kot. Kalau terlebih jalan pulak dapat best student.

MuScLEgAiN said...

most of the success began from that...
memang best kalau dikenang...

teamtact said...

salam rekreasi....

biar aktif dari pasif.... mungkin sebab itu la bos dapat berada di tahap sekarang.... Mungkin juga Bos ada di tahap ni sebab ...Abah bos marah.....untuk mengajar...