Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 25 December 2008

Sehari yang Lenggang

Hari Natal cukup istimewa kepada penduduk di negara Australia yang mempunyai majoriti penduduknya yang beragama Kristian ini. Saya sempat merasai sendiri suasana Hari Natal di Bendigo setahun yang lalu.

Kerajaan di sana memberikan 'hadiah' perkhidmatan awam secara percuma pada hari tersebut untuk ke destinasi tertentu. Jadi pengguna boleh makan angin atau melawat kawan-kawan dan saudara mara secara percuma di Hari Natal ini. Saat inilah selalunya digunakan sepenuhnya oleh penuntut-penuntut dari Malaysia untuk berjalan-jalan atau makan angin secara percuma dengan menaiki kenderaan awam seperti keretapi.

Awal-awal pagi lagi saya dah bangun. Ada tugasan penting yang perlu saya laksanakan. Saya telah berjanji dengan Mas Heri (tuan rumah) untuk menghantarnya ke Stesen Keretapi Bendigo. Dia akan pulang bercuti ke Indonesia selama sebulan. Anak-anak dan isterinya dah sebulan awal berangkat pulang ke Indonesia. Cuti sekolah la katakan. Bagi Mas Heri, setelah berpenat lelah mencari rezeki di tempat orang, inilah masanya yang paling sesuai untuk dia sekeluarga bercuti. Akhir bulan Januari nanti baru dia sekeluarga akan pulang semula ke Bendigo. Jadi sayalah diminta untuk menjaga harta yang ditinggalkannya di Bendigo. Dua buah banglo dan dua kereta mewah.


Memang syahdu pagi itu. Entah bila lagi saya akan berjumpa dengan Mas Heri dan keluarganya yang baik hati. Apabila Mas Heri sekeluarga kembali ke Bendigo, saya sudah selamat berada di Malaysia. Mereka sekeluarga begitu mengambil berat tentang kebajikan kami sekeluarga sepanjang berada di Bendigo. Tiada kenderaan, diberinya kami pinjam kereta. Macam-macam lagi bantuan yang beliau sekeluarga curahkan kepada kami sekeluarga sepanjang kami sekeluarga. Semuanya ikhlas. Atas dasar silaturrahim sesama Muslim. Semoga keluarga Mas Heri dirahmati Allah.

Selepas Mas Heri berangkat ke Melbourne dengan perkhidmatan keretapi percuma dan seterusnya ke Tullamarine Airport, Melbourne saya merayau-rayau sekitar bandar Bendigo. Inilah pertama kali saya melihat suasana di pagi Hari Natal. Anda saksikanlah sendiri betapa lenggangnya bandar Bendigo di pagi Hari Natal setahun yang lalu.


1 comment:

Anonymous said...

seronok juga dapat berkonsi pengalaman. terima kasih.