Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Tuesday 6 May 2008

Lebih Dari Yang Biasa

Beliau seorang yang ceria. Namun apabila tiba masanya beliau serius.

Suatu ketika dahulu beliau di gelanggang beliau begitu digeruni oleh lawan-lawannya. Berpasangan dengan Ricky Subagdja, beliau begitu dikenali sebagai antara pasangan beregu yang terpantas di zaman kegemilangan mereka. Killer Jumping Smash mereka juga digeruni. Pasti lawan akan tertekan dengan gelagat 'gila-gila' beliau di gelanggang. Lawan yang tidak tahan dengan 'psiko' sebegini akan tunduk dan lelah akibat kenakalan beliau.

Bersama-sama dengan Ricky Subagdja, beliau pernah memenangi pingat emas semasa Sukan Olimpik 1996 di Atlanta, United States. Pada tahun 1995, dikalungkan sebagai juara dunia setelah mengalahkan pasangan Denmark H.Christensen/Thomas Lund dalam perlawanan di Kejohanan Badminton Dunia di Lausanne.


Beliau yang saya maksudkan adalah Rexy Ronald Mainaky. Ketua Jurulatih pasangan beregu badminton kebangsaan. Sebelumnya pula pernah melatih pasukan England.

Selama tiga hari berkampung di PD, saya dapat saksikan dengan lebih jelas gelagat beliau. Rexy lebih berjiwa Malaysia daripada orang Malaysia sendiri. Laungan semangatnya lebih kuat dari atlitnya sendiri. Aktiviti yang sepatutnya untuk atlit turut disertai oleh beliau. Rexy begitu komited dengan tugasan yang diberikan.

Biarpun sudah berusia, namun kedheratnya masih seperti anak muda di dalam skuad yang dibimbingnya. Ini terbukti apabila pasukan jurulatih dan urusetia memenangi perlawanan Water Balloon Volley ketika menentang pasukan skuad badminton. Kemenangan ini adalah kerana percaturan strategi dan 'perang psikologi' yang dimainkan oleh beliau. Kami yang ketinggalan pada awalnya berjaya memintas mata skuad badminton negara yang muda-muda belaka dengan gelagat dan aksi gila-gila yang dicadangkan oleh Rexy.

Kerana cintanya pada Malaysia Rexy pernah mengeluarkan kenyataan berikut pada awal tahun 2008. Katanya: "Saya sayang Malaysia dan jika saya terpaksa meninggalkan negara ini, saya pasti tidak akan terlibat dengan badminton lagi,". Itulah semangat tidak berbelah baginya di dalam membimbing skuad negara.

Oleh itu amat rugilah sekiranya skuad badminton negara kehilangan seorang jurulatih yang begitu komited dengan pemainnya. Janganlah kita lepaskan permata yang berharga ini setelah kontraknya tamat. Nilailah dahulu jasa yang telah Rexy semaikan.

Selamat berjuang Skuad Wira Negara ke Piala Thomas dan Uber. Biar jasa jadi kenangan.

Saksikan aksi bersahaja Rexy.



2 comments:

Anonymous said...

Dari Penjengok-Penjengok Tegar,

Yang baik jadikan teladan,
Yang buruk jadikan sempadan.
Boss tolong la letak sekali gambar para lanun-lanun yang terbabit sama dalam tanggungjawab sosial nie.Komen la apa yang patut demi masa depan semua.
Saya pun nak tahu lanun mana yang terbabit kali nie.

Cheers ..

hisyamchemat said...

Nantikan ya. Gambar ada di blog Rembang Waktu.