Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 11 July 2008

E-mail Pilihan

Berdasarkan kepada posting 'Zalimkah Saya?'.
Nama perseorangan dan tempat saya letakkan * untuk menjaga maruah individu dan agensi terbabit. Selamat membaca.

Salam,

Rileks la bro. Aku pun x tau nak nasihat apa tentang students yang x puas hati
dgn markah yang kita bagi ni coz aku pun tak pernah alami - x pernah lak students jumpa aku and argue ttg markah depa. Mungkin kita berada dalam dunia rekreasi yang berbeza - students hg sememangnya outdoor person dan sememangnya perlu dididik berdasarkan a bit harsh and high level approach! whereas for me, aku perlu rendahkan sikit aku punya approach kepada welcoming stage di mana
aku kena tumpukan segala usaha aku untuk meramaikan lagi orang bergiat dalam outdoor ni - environment universiti berbeza so, kena adapt la dengan keperluan surrounding environment.....

Aku x pernah paksa students aku buat macam-macam but lebih kepada menyemai minat cintakan outdoor dulu and reward them for their performance (even a pat on their backs mean something to them!!!). for me, bila minat dah ada, payah macammana pun depa akan buat punya. Pendekatan mendera atau marah secara frequent sekali pun pun aku tak pernah guna. Aku pernah la marah students but bila depa buat salah yang kronik je. Maaf, approach macam EDU and HUKUM CAKERAWALA *** ***** tak pernah aku gunapakai (walaupun aku sendiri pun ok dengan approach tu) but aku lebih kepada approach kursus rekreasi yang sedang diamalkan di Fakulti Perhutanan - FHR sekarang.

Students la ni makin bijak and kadang2 tu 'naik lemak' but if we know how to tackle them appropriately then they'll definately appreciate with what we have done to them.

Sekadar berkongsi pendapat je ni bro. x lebih dari itu. Matlamat kita sama, mungkin cara je berbeza. cam aku kata tadi la, U*M ni bukan tersohor sebagai training ground for recreation leaders, unlike UITM but ilmu rekreasi ni takde sapa-sapa pun yang jadi pemilik mutlaknya and sapa-apa pun x wajar claim yang dia tu power or mahaguru dalam ilmu ni. Semua orang layak dapat ilmu ni cuma yang bezakan hanya MINAT dan KETEKUNAN. Bagus gak aku duduk di U*M dan ***** ni coz baru aku boleh menilai tahap keupayaan aku dalam bidang ni sebagai outdoor educator and mampukah aku meneruskan perjuangan tok guru kita sebelum ini yang menginginkan lebih ramai masyarakat malaysia bergiat dalam aktiviti outdoor ni, bukan hanya menyampaikan ilmu dan pengalaman kepada mereka-mereka yang sememangnya dah ada minat dalam diri mereka. Believe me, when dealing with people with zero interest,knowledge and skill, sometimes you have to put yourself in their shoes and think the most efficient method to attract their interest, gain their trust and make them aware of the significant of participating in outdoor recreation activities.

Hang in there bro,situation will change... Perhaps your students are still lack of a deeper understanding of what recreation is all about and fail to see and comprehend the true reason why they have to do such things as requested during your outdoor trip. We are both not much different in terms of maintaining the survival of our beloved field, in fact you are more experienced than me. I'm sure you'll do it just fine.

Cheers mate and see you next week ! (going to Raban tomorrow for an outdoor trip with Pusat Kegiatan Air Pulau Pinang - pi Perak lagi, 2 minggu lepas pun baru je layan mountain bike kat kuala kangsar!!!!!).

Your junior

2 comments:

ADDIN "My Life Is Beautiful" said...

Salam hicmat,

Setiap orang ada cara tersendiri dalam mendidik yang penting ikhlas untuk mengajar..cara dan bagaimana itu adalah subjektif....keberkesanan dalam pengajaran serta hasilnya mencapai objektif...Saya hanya percaya dengan Pendidik yang tekun dan berdisplin sahaja yang akan dapat menghasilkan pelajar outdoor yang baik..tiada kompromi hanya pendidik yang baik sahaja akan mengekalkan survival bidang ini...setiap pendidik ada tanggung jawabnya kita yang mengajar supaya mereka belajar agar tidak kurang ajar dan akhirnya memudahkan apa yang diajar sehinggakan mereka tidak belajar kesimpulannya mereka kata guru tidak ajar maka sama sama mereka terpalit mencorengkan arang di muka sendiri...

p/s tunaikanlah tanggungjawab dengan apa cara sekalipun yang penting hasilnya berkekalan dan kita tidak dipertanggungjawabkan lagi diakhirat kelak...jgn jadi setengah orang makan gaji buta je...kerja lepas ditangga..

wegreentheearth said...

salam bos,
setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza. kalau nak disemai minat pun macam2 cara yang penting ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab. insyallah akan diberkati tuhan. saya rasa ramai kawan2 saya yang tak minat outdoor tapi lepas amik subjek outdoor recreation pursuit (SEL202 kalau tak silap saya) terus lekat dalam bidang nie. tak kira aproach mcmana pun kalau dah nak minat tu minat gak.