Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 28 July 2008

Nama dan Pengorbanan

Sedarkah kita tentang besarnya pengorbanan yang isteri atau ibu kita curahkan untuk menjaga kandungannya selama 9 bulan 9 hari.

Pengorbanan

Secara peribadi sudah tentulah saya faham benar dengan pengorbanan besar yang dilakukan oleh Liza. Sanggup di'potong' 'perut'nya untuk mengeluarkan zuriat kami. Kamilia dan Kamil kedua-duanya keluar melalui 'tingkap'. Saya hanya dapat menyaksikan sahaja kepayahan dan pengorbanan seorang isteri mem'bawa' perutnya selama 9 bulan 9 hari (atau mungkin lebih). Derita sakit pinggang kerana beban yang bertambah dari hari ke hari. Kadangkala pula kekejangan otot ketika tidur malam. Deritanya di bilik pembedahan tidak dikira lagi. Apa yang mampu saya lakukan adalah membantu menjaga kedua-duanya setelah mereka selamat dilahirkan. Oleh kerana saya tiada lagi ibubapa dan ibu Liza kurang sihat maka tiadalah istilah balik kampung untuk berpantang. Semuanya kami lakukan sendiri.


Apa Ada Pada Nama

Kebiasaannya, apabila sang isteri mengandung maka pasangan suami dan isteri akan sibuklah berkira-kira mencari nama itu dan ini untuk anak tersayang yang bakal lahir ke mukabumi ini. Macam-macam buku akan dirujuk untuk mendapat atau 'mencipta' nama yang sedap didengar.

Menunggu kehadiran cahaya mata yang ketiga merupakan saat-saat yang membahagiakan bagi kami suami-isteri. Di pihak saya, Liza saya berikan sepenuhnya kebebasan untuk memilih nama untuk anak yang bakal lahir. Liza dah banyak berkorban. Saya cuba bertolak ansur, asalkan namanya sedap didengar dan memberi makna yang baik dalam Islam. Ini kerana nama seseorang itu boleh mempengaruhi perwatakan seseorang itu. Sebagai seorang Muslim, sudah tentulah nama yang diberi perlu mempunyai makna dalam Islam yang baik-baik, indah dan mulia. Memberi nama yang elok kepada anak yang baru lahir adalah satu ibadah dalam Islam.

Teringat cerita arwah nenek saya pada suatu petang ketika kami sedang berehat bersama-sama. Katanya ada seorang kawannya mempunyai nama yang pelik. Satlu binti Dok Aih. Cerita kawan nenek saya asalnya nama tersebut adalah apabila bapa kawan nenek ke balai polis untuk mendaftar kelahiran. Sesampai di balai, bapa kawan nenek memberitahu polis bahawa dia ingin mendaftarkan kelahiran anak perempuannya. Maka polis itupun bertanyalah, "Siapa nama anaknya?". Bapa kawan nenek saya menjawab dalam loghat utara, Satlu (maksudnya nanti dulu - kerana beliau ingin berfikir). Polis itu bertanya lagi,"Satlu binti apa?". Spontan bapa kawan nenek menjawab,"Dok aih...dok aih (maksudnya bukan bukan)". Polis itu terus menulis. Oleh kerana bapa kawan nenek tidak pandai membaca maka beliau tidak menyemak semula nama tersebut. Lekatlah nama Satlu binti Dok Aih.

2 comments:

teamtact said...

Assalammualaikum.....

Sesiapa sahaja yang bergelar ibu, ditapak kakinya terletak syurga untuk seorang anak.....

ADDIN "My Life Is Beautiful" said...

salam hicmat,

benar dan tepat...memahami untuk difahami

adios