Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 30 July 2008

Laporan Kemalangan

Laporan di bawah disediakan dengan bantuan dan maklumat daripada saudara Mazlin Othman (pelapor awal), Yasir Foo (penyedia laporan) dan Mohd Rafsan (pemberi maklumat utama). Laporan berikut telah disediakan untuk perhatian pihak pengurusan universiti.

LAPORAN KEMALANGAN PESERTA TRAINING OF TRAINERS (TOT) PERSATUAN PEMBIMBING REKREASI LUAR (PERLU) UiTM

Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar (PERLU) UiTM telah mengadakan program perkhemahan untuk pemilihan instruktur baru (TOT) untuk persatuan yang berlangsung dari 25 hingga 27hb Julai 2008. Pada hari terakhir program, para peserta yang terdiri daripada sembilan orang dikehendaki melakukan aktiviti Explorace. Aktiviti dimulakan pada pukul 10.00 pagi selepas penerangan berkenaan aktiviti dan prosedur keselamatan disampaikan oleh para instruktur. Ketika aktiviti sedang dijalankan, terdapat satu kumpulan dari U** T***** turut melakukan aktiviti Treasure Hunt di bawah kelolaan sebuah konsultan T*** O** S*******. Treasure Hunt tersebut melibatkan lebih kurang 200 orang peserta yang terdiri daripada kakitangan U** T*****. Secara kebetulan pula laluan dan masa aktiviti yang dijalankan adalah sama.

Lebih kurang pada pukul 10.30 pagi para instruktur yang bertugas menjaga keselamatan peserta Explorace telah dimaklumkan mengenai satu kemalangan yang melibatkan seorang peserta TOT. Beberapa orang instruktur yang berada berhampiran tempat kejadian seterusnya bergegas menuju ke tempat kejadian dan mendapati laporan tersebut adalah benar.

Kemalangan tersebut melibatkan saudari E.A. iaitu salah seorang daripada peserta TOT. Kemalangan tersebut berlaku setelah seorang peserta daripada U** T****** yang pada ketika itu menunggang basikal menuruni bukit dan telah hilang kawalan. E.A. yang pada ketika itu sedang berlari menuruni bukit telah dilanggar dengan basikal tersebut dari belakang. Ini kerana basikal yang peserta Treasure Hunt gunakan tidak berada di dalam keadaan yang baik di mana brek keselamatan basikal tersebut tidak berfungsi dengan baik. Kenyataan ini disahkan sendiri oleh peserta U** T***** yang terlibat dalam kemalangan tersebut kepada salah seorang instruktur PERLU iaitu saudara Mohd Elham Mohd Sayuti..

Bantuan awalan pertama telah diberikan oleh kakitangan St. John Ambulans yang bertugas berhampiran tempat kejadian. Dua (2) orang instruktur PERLU iaitu saudara Mohd Rafsan dan saudara Mazlin Othman datang untuk memberi rawatan kedua dan mereka seterusnya membawa saudari E.A. ke Darul Ehsan Medical Centre (DEMC) untuk mendapatkan rawatan selanjutnya dari doktor dan terus mendaftar masuk pada lebih kurang pukul 10.45 pagi.

Pihak konsultan T*** O** S******* telah bersetuju untuk menanggung segala kos rawatan yang dijalankan ke atas saudari E.A. Wakil bagi pihak U** T***** turut hadir di DEMC bagi melihat keadaan saudari E.A. Kemudian pihak kami dimaklumkan bahawa E.A. perlu dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Kelang kerana DEMC tidak mempunyai kemudahan Pengimbas MRI.

Pada pukul 1.30 petang, saudari E.A didaftarkan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Kelang. Namun setelah diperiksa oleh pegawai perubatan bertugas, saudari E.A. hanya diberikan rawatan pemerhatian. Instruktur yang membawa saudari E. A. ke hospital kemudiannya memaklumkan kejadian yang berlaku kepada ibu bapa saudari E.A.

Saudari E.A. seterusnya dibenarkan keluar dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah pada jam 8.45 malam. Ibubapa saudari E.A. kemudiannya memutuskan supaya E.A. dipindahkan ke Pusat Perubatan Ampang Puteri, Ampang untuk mendapatkan rawatan lanjutan pakar. E.A. didaftar masuk ke Pusat Perubatan Ampang Puteri pada pukul 12.30 tengah malam.

Setiba di Pusat Perubatan Ampang Puteri, E.A. telah diberikan rawatan Pengimbas MRI dan ditempatkan di wad *** sehingga sekarang. Ketika di sana, E.A. dilaporkan mengalami muntah-muntah dan pening-pening. Pihak T*** O** S*******, dipanggil ke Hospital Ampang Puteri untuk membuat perbincangan dan persetujuan bertanggungjawab terhadap kejadian kemalangan yang berlaku.

Sekian laporan saya.




Hisyam Che Mat
Pensyarah/Penasihat
Persatuan Pembimbing Rekreasi Luar (PERLU) UiTM

2 comments:

teamtact said...

Assalammualaikum.......

sebagai peminat,penggiat dan pengerak rekreasi, apa yang berlaku sangat-sangat memberi iktibar kepada saya.... terima kasih kerana melibatkan saya dengan persatuan ini....

Anonymous said...

Assalamualaikum

Kepada semua pendukung aktiviti luar "safety always number one".

Terima kasih.