Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Sunday 7 September 2008

Perpisahan Sementara

Saya sekeluarga ke KLIA semalam.


Pemergian kami sekeluarga ke sana adalah untuk mengucapkan selamat jalan kepada Azimah, adik sepupu yang akan menyambung pengajiannya di peringkat Doktor Falsafah. Azimah memilih RMIT University di Melbourne, Australia sebagai lokasi untuk menuntut ilmu. Sebelum ini Azimah pernah belajar di University of New South Wales (UNSW), Sydney di peringkat sarjana. Beberapa bulan sebelum menyambung pengajian di peringkat sarjana, ibu tercinta meninggal dunia di Tanah Suci ketika sedang menunaikan fardu haji. Itulah dugaan berat yang terpaksa ditanggung oleh Azimah sebelum menyambung pengajian di peringkat sarjana. Namun Azimah tetap menguatkan semangat untuk terus menyambung pengajiannya pada ketika itu. Alhamdulillah beliau tamat dengan jayanya.

Semalam sekali lagi Azimah dituntut untuk merantau. Kali ini untuk jangka masa yang lebih lama iaitu selama 3 tahun. Abahnya (Pak Lang) dan sanak saudara lain akan ditinggalkan untuk sementara waktu. Selepas ini Pak Lang sekali lagi akan tinggal seorang kerana anak daranya akan merantau. Tiga orang anak-anaknya yang lain semuanya sudah berkeluarga dan tinggal berasingan.

Perpisahan semalam amat memilukan kepada sesiapa sahaja yang menyaksikan dan memahami. Semua yang hadir, tanpa segan silu menitiskan airmata melihat 'drama' yang sememangnya tidak dirancang. Sedih melihat Azimah berpelukan dengan abahnya seperti tidak mahu berpisah. Mereka adik beradik juga saling berpelukan. Itulah tandanya kasih sayang sesama ahli keluarga yang telah dipupuk oleh Pak Lang dan arwah Yang (Mak Lang). Tentu arwah Yang tenang di 'sana' kerana zuriat yang ditinggalkannya begitu rapat dan saling menghormati.










Alhamdulillah Azimah kini telah selamat sampai di Melbourne dan memulakan hidup baru di sana sebagai seorang pelajar. Semoga beliau tabah menjalani kehidupan di sana dan seterusnya pulang dengan gelaran Dr di hadapan. Amin.

6 comments:

akmal said...

nie blog saye..
mohd akmal bin mohd noor

mohamad lukman said...

my email
lukman bin ahmad saberi
lmbat wat blog..
maap..

teamtact said...

TAhniah....

tahniah kepada Azimah....

anything that does not kill us.... will make us stronger.... Good luck..

azim said...

sedih lak baca abg sham...menitik jugak air mata...chup, berjurai gak kot...sedih sbb tggl masa ramadhan...nak wat cana...dugaan...doakan semoga hidup n study chek lancar dan dipermudahkan ALLAH...insyaALLAH...amin...tq abg sham, kak liza, kamilia, kamil sbb g airport antaq...n thanks teamtact for the wishes...;p

hisyamchemat said...

Azim,
Kuatkan semangat. Take care, be strong and be good. All the best.

hisyamchemat said...

Azim,
Terlupa. Buatlah blog. Cerita pengalaman di sana. Ramai peminat sekarang ni dok tunggu Khabar dari Australia.