Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 20 February 2009

Sinar Menanti

Secara kebetulan saya bertemu seorang Haji A. Beliau sekarang dalam proses menyiapkan restorannya yang akan menjadi salah sebuah mercu tanda di Shah Alam. Haji A merupakan seorang CEO bagi sebuah syarikat kontraktor yang beliau bina semenjak zaman mudanya. Kini beliau ingin menumpukan sepenuh perhatiannya kepada perniagaan makanannya yang saya jangkakan, insyaallah akan boom. Ini kerana lokasi yang dipilih memang cukup strategik. Pemandangan yang menarik dan kawasan itu merupakan lokasi tumpuan orang ramai. Parkirnya juga cukup luas. Kawasan restorannya dijangka boleh memuatkan 5000 orang dalam satu-satu masa. Itu hanya jangkaan sahaja berdasarkan keluasan kawasan. Itupun kalau Haji A membeli meja dan kerusi yang cukup untuk memuatkan sebegitu banyak pelanggan dalam satu-satu masa.

Apa yang nak saya tekankan di sini adalah berkaitan dengan keikhlasan Haji A di dalam menjalankan perniagaannya. Beliau telah 'penat' berurusan dengan bermacam-macam karenah birokrasi di dalam memajukan perniagaannya. Adakalanya beliau terpaksa 'bersubahat'. Haji A dah letih. Beliau inginkan kehidupan yang lebih berkat. Maka inilah jalan yang terbaik yang beliau pilih.

Yang menariknya juga, beliau akan mengambil sebahagian daripada pekerjanya dari orang-orang yang kurang berkeupayaan (OKU). Mereka ini akan digunakan mengikut kemahiran masing-masing dan juga sebahagiaannya akan 'dibentuk' oleh beliau. Kesungguhannya ini ditunjukkan lagi dengan beliau sendiri membuat temujanji dan seterusnya membincangkan ideanya ini dengan Presiden salah sebuah persatuan OKU. Maka kita tunggu dan lihat samada ini menjadi kenyataan. Sekiranya benar, maka kita akan dapat melihat OKU diberi peluang yang lebih untuk terlibat aktif di dalam masyarakat. Ia sedikit sebanyak dapat membantu meningkatkan sumber ekonomi golongan ini.

Selain daripada itu Kementerian Belia dan Sukan telah menjemput saya dan Nagoor Meera untuk terlibat di dalam membentuk satu program perintis untuk OKU. Saya tidak boleh bercerita panjang lagi berkenaan projek ini kerana ia masih lagi di dalam proses menyiapkan semula Kertas Konsep untuk dibentangkan di KBS. Insyaallah, sekiranya ia berjaya di dalam pembentangan nanti, maka program yang dirancang ini akan menjadi projek perintis di peringkat kebangsaan dan seterusnya akan diperkembangkan di peringkat zon atau negeri. Khidmat anda yang berminat dan yang sanggup bekerja bersama OKU amat dialu-alukan. Yang penting ikhlas, insyaallah berkat.

3 comments:

hijau bumi Tuhan... said...

pada bos n en nagor...
hopefully the project will be successful...give them chances to be part of us...i'll support both of u indirectly...gud luck...


salam perjalanan...

sname said...

kalau ade kekosongan saya mau..
=)

aQu daN SesuAtu said...

salam....
en hisyam mksudkan temapt ni...
restorn di tasik shah alam ke?
yang sekarang under renovate?